Wet minimum CO2-prijs elektriciteitsopwekking
Reactie
Naam
|
Carbon Market Watch (F L de Jong)
|
Plaats
|
Brussel
|
Datum
|
17 augustus 2018
|
Vraag1
Wat vindt u van het ontwerpwetsvoorstel en de memorie van toelichting waarin de minimum CO2-prijs bij elektriciteitsopwekking technisch is uitgewerkt?
CMW is voorstander van een minimum CO2-prijs. Een minimum prijs biedt zekerheid over de minimale CO2-kosten, wat bedrijven en financiers stimuleert om in hun investeringen rekening te houden met de schadelijke effecten van klimaatverandering. Daarnaast kan de prijs beter de maatschappelijke kosten van CO2-uitstoot reflecteren dan nu het geval is in het EU ETS. De ‘High-Level Commission on Carbon Prices’ heeft bepaald dat prijzen van minstens US$40-80/tCO2 nodig zijn in 2020 en US$50-100 in 2030 om aan de doelen van het Parijsakkoord te voldoen. Het huidige voorstel voor een minimum CO2-prijs is dus aan de lage kant. Het sterker belasten van vervuiling kan bovendien de belasting op werken en ondernemen verlagen, en daarmee het belastingsysteem vergroenen.
Het rapport van Frontier Economics geeft geen goed beeld van de effecten van een minimum CO2-prijs. De EU ETS prijs is momenteel €18, terwijl Frontier verwacht dat het EU ETS dit prijsniveau pas behaald na 2028. Er wordt uitgegaan van een EU ETS prijs van €13 in 2018, €12 in 2020 en €17 in 2028 en dit is niet in lijn met het huidige prijsniveau noch in lijn met de voorspellingen van marktanalisten. Uitgaande van een hogere ETS prijs dan waar Frontier mee rekent zal een minimum CO2-prijs leiden tot meer emissiereducties in de EU en een kleinere impact op importen, elektriciteitsprijzen, gascentrales en de energievoorzieningszekerheid.
Daarnaast heeft Frontier geen rekening gehouden met de huidige ontwikkelingen in de regio. Er is geen scenario waarbij kolen wordt uitgefaseerd in de landen die gemodelleerd zijn, terwijl in 5 van deze landen er al is besloten om kolen uit te faseren (FR: 2022, DK: 2030, UK: 2025, IT: 2025, BE: coal-free), en in de overige 2 landen (CZ, DE) er gesprekken plaatsvinden over een uitfasering. Daarnaast kan Nederland een voortrekkersrol vervullen en daarmee naburige landen over de streep trekken om ook een minimum CO2-prijs in te voeren.
Wat betreft de koppeling met de subsidieregeling indirecte ETS emissiekosten: Volgens Carbon Market Watch moet deze regeling na 2020 stoppen of drastisch hervormd worden, omdat de regeling in strijd is met het principe dat vervuiling belast moet worden. Na 2020 zouden energie-intensieve bedrijven geen subsidie meer moeten krijgen voor het gebruik van CO2-intensieve elektriciteit. Zij zouden in plaats hiervan gestimuleerd kunnen worden om indirecte emissiekosten te vermijden door het gebruik van duurzame stroom aantrekkelijker te maken.
Vraag2
Wat vindt u van de wijze waarop de ETS-prijs wordt vastgesteld om de hoogte van de nationale heffing te bepalen?
Carbon Market Watch heeft geen sterke mening over de wijze waarop de ETS-prijs wordt vastgesteld. De huidige methode kan mogelijk leiden tot een verschil tussen de gehanteerde ETS-prijs en de daadwerkelijke ETS-prijs. Een andere optie kan zijn om de hoogte van de nationale heffing in jaar T vast te stellen op basis van de gemiddelde EU ETS prijs in jaar T-1.
Vraag3
Wat vindt u van de uitzondering voor inrichtingen die uitsluitend elektriciteit opwekken met noodstroomaggregaten?
De uitzondering voor inrichtingen die uitsluitend elektriciteit opwekken met noodstroomaggregaten zou alleen moeten gelden voor eenheden met lage emissies, waarbij de aggregaten alleen worden ingezet in noodgevallen. Indien de emissies hoger zijn dan een bepaald minimum, zouden ook deze eenheden de minimum CO2-prijs moeten betalen.
Vraag5
Wat vindt u van de wijze waarop in de memorie van toelichting wordt voorgesteld om om te gaan met restgassen?
Het is consistent om restgassen op dezelfde wijze te behandelen als binnen het EU ETS systeem.
Vraag6
Wat vindt u van de wijze waarop in de memorie van toelichting wordt voorgesteld om om te gaan met elektriciteitsemissies van warmtekrachtkoppelingen?
Het is consistent om aan te sluiten bij de methode binnen het EU ETS systeem.
Bijlage