Wet minimum CO2-prijs elektriciteitsopwekking

Reactie

Naam WISE Nederland (Inbreng internetconsultatie Kirsten Sleven)
Plaats Amsterdam
Datum 21 augustus 2018

Vraag1

Wat vindt u van het ontwerpwetsvoorstel en de memorie van toelichting waarin de minimum CO2-prijs bij elektriciteitsopwekking technisch is uitgewerkt?
Milieuorganisatie WISE pleit voor de invoering van een minimum CO2-prijs. Een minimum CO2-prijs biedt zekerheid aan Nederlandse bedrijven en hun investeerders en zet bedrijven aan om versnelt in te zetten op kostenefficiënte emissiereducties en koolstofarme innovatie. Het overschakelen van fossiele- op hernieuwbare energiebronnen biedt Nederland concurrentievoordeel, zeker wanneer Nederland een koploperspositie weet in te nemen. Het sterker belasten van CO2-uitstoot betekent bovendien het vergroenen van het Nederlandse belastingstelsel, waardoor bedrijven indirect worden gesteund in hun omslag naar een schone toekomst. Daarbij is het van belang dat een voorgenomen minimum CO2-prijs niet alleen voor de elektriciteitssector geldt, maar ook voor de industrie.

WISE betreurt het beeld dat Frontier Economics schetst in een onlangs verschenen rapport naar de effecten van een nationale minimum CO2-prijs. Er valt namelijk veel af te dingen op de logica waarmee een eigen initiatief van Nederland om de prijs van CO2 op te drijven onderuit wordt gehaald. Een scenario waarbij kolen wordt uitgefaseerd in de landen die gemodelleerd zijn, is niet meegenomen. Dit terwijl er in vijf landen (FR, DK, UK, IT, BE) reeds is besloten kolen uit te faseren. Denk aan de werkzaamheden van de onlangs ingestelde Duitsen kolenexit commissie.

Daarnaast is het zinvol te bedenken dat de huidige CO2-prijs van €18 onder het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) te laag is om de noodzakelijke Parijs-doelen te behalen. De ‘High-Level Commission on Carbon Prices’ heeft berekend dat een prijs van € 30 (£ 27) per ton nodig is om op grote schaal een transitie van kolen naar gas en hernieuwbare energiebronnen te activeren. De voorgenomen nationale minimum CO2-prijs -oplopend naar €43 euro per ton in 2030- moet drastisch omhoog indien wij onze handtekening onder het Parijs akkoord serieus nemen.

Tot slot is het aan te raden de invoering van een minimum CO2-prijs te koppelen aan het verwijderen van emissierechten, zowel bij het terugdringen van emissies als bij uitbreiding van productiecapaciteit van groene energie. Dit zorgt ervoor dat de uitfasering van kolen in Nederland niet leidt tot meer emissies elders of in de toekomst.

Vraag2

Wat vindt u van de wijze waarop de ETS-prijs wordt vastgesteld om de hoogte van de nationale heffing te bepalen?
WISE adviseert om de hoogte van de nationale heffing in jaar T vast te stellen op basis van de gemiddelde EU ETS prijs in jaar T-1.

Vraag3

Wat vindt u van de uitzondering voor inrichtingen die uitsluitend elektriciteit opwekken met noodstroomaggregaten?
De uitzondering voor inrichtingen die uitsluitend elektriciteit opwekken met noodstroomaggregaten zou alleen moeten gelden voor eenheden met lage emissies.

Vraag4

Wat vindt u van het beleggen van de uitvoeringstaak voor de minimum CO2-prijs bij de Nederlandse Emissieautoriteit?
Het is consistent de uitvoeringstaak te beleggen bij de Nederlandse Emissieautoriteit.

Vraag5

Wat vindt u van de wijze waarop in de memorie van toelichting wordt voorgesteld om om te gaan met restgassen?
WISE is voorstander van het belasten van restgassen. Hiervoor dient naar een andere methode te worden gezocht dan geïmplementeerd binnen het EU ETS.