Rijbewijsplicht voor landbouw- en bosbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid
Reactie
Naam
|
BMWT (drs. J Hommes)
|
Plaats
|
Leidschendam
|
Datum
|
13 februari 2015
|
Vraag3
Wat is uw mening over de conceptregeling eisen praktijkexamen rijbewijscategorie T?
Graag maakt de BMWT gebruik van de mogelijkheid om via de internetconsultatie een reactie te geven op de ontwerp en concept-regelingen die verband houden met de introductie van het T-rijbewijs.
Het T-rijbewijs is primair bedoeld voor tractoren met aanhangers die voor transportdoeleinden gebruik maken van de openbare weg. Het doel hierachter is primair het vergroten van de verkeersveiligheid. Om ontwijkgedrag te voorkomen dient het T-rijbewijs ook te gelden voor motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS). In beginsel is de BMWT positief over het verplichten van een rijbewijs voor MMBS-en. Daarbij dient wel bedacht te worden dat de variatie aan voertuigen waarvoor het T-rijbewijs verplicht wordt erg groot is. Daarbij moet gedacht worden aan hoogwerkers, verreikers, mobiele graafmachines, wielladers, etc. Veel van de MMBS-en worden niet gebruikt voor transportdoeleinden, maar bevinden zich bij de uitoefening van hun werkzaamheden vaak wel op de openbare weg. Een voorzichtige inschatting leert dat het gaat om vele tienduizenden voertuigen.
Om straks een dergelijke MMBS te mogen bedienen, zal een T-rijbewijs verplicht zijn. Om dat te behalen is een praktijkexamen me een tractor met aanhanger noodzakelijk. De BMWT is van mening dat een dergelijk praktijkexamen onevenredig zwaar is voor de gemiddelde MMBS. Wij pleiten er dan ook voor hier in de evaluatie aandacht aan te besteden en de voorbereiding van een aangepast T-rijbewijs voor een voertuig zonder aanhanger ter hand te nemen.
Bijlage