Wet voortgezet onderwijs 20xx
Reactie
Naam
|
CVO NO Friesland (Dockinga College) (M.M.A.M. KLaverkamp)
|
Plaats
|
Dokkum
|
Datum
|
25 januari 2016
|
Vraag1
Is het voor u duidelijk dat met dit wetsvoorstel wordt beoogd meer inzicht te geven in de bekostigingssystematiek? Zo nee, welke mogelijkheden ziet u om het wetsvoorstel te verbeteren?
ja
Vraag2
Leiden de gehanteerde opbouw van het wetsvoorstel en de daarbij gevoegde toelichting tot een heldere, toegankelijke en duurzame WVO? Zo nee, waarom niet?
ja
Vraag3
Maakt de vereenvoudigde bekostigingssystematiek inzichtelijk op welke bekostiging u kunt rekenen voor uw school? Zo nee, hoe zou dat verbeterd kunnen worden?
ja
Vraag4
Wat vindt u van twee bedragen per leerling? Maakt dat de berekeningswijze van de bekostiging eenvoudiger en daardoor inzichtelijker? Zo nee, hoe zou dat verbeterd kunnen worden?
ja
Vraag5
Wat vindt u van de introductie van een (beperkte) vaste voet per vestiging? Zo nee, hoe zou dat verbeterd kunnen worden?
ja
Vraag6
Is het wetsvoorstel beter leesbaar en toegankelijk? Zo nee, hoe zou dat verbeterd kunnen worden?
ja
Vraag7
Maken de artikelsgewijze toelichtingen de wettelijke voorschriften inzichtelijker?
ja
Vraag8
Heeft u nog andere opmerkingen bij dit wetsvoorstel?
Jazeker.
In krimpgebieden (zoals NO Friesland) werken schoolbesturen samen met elkaar om het onderwijsaanbod in de regio overeind te houden. Een mogelijkheid daarbij is om leerlingen voor een deel van het onderwijsaanbod uit te besteden aan een collegaschool/bevoegd gezag. Voor het gebruik van de 50% regeling worden samenwerkingsovereenkomsten opgesteld. Het brengen en halen van leerlingen naar andere scholen via leerlingenvervoer is vanuit de rijksbekostiging niet toegestaan. Openbaar onderwijs kan daar derhalve niet aan meebetalen (naast gemeenten/provincie/collega scholen). Kan artikel 5.39 lid 3 worden aangevuld met: Indien een bevoegd gezag een samenwerkingsovereenkomst met een ander bevoegd gezag heeft opgesteld in het kader van de 50% regeling, kan het overschot ook worden besteed aan leerlingenvervoer.