Wet tegemoetkoming onterechte afwijzing buitengerechtelijke schuldregeling

Reactie

Naam T Guitsen de Vries
Plaats Steenwijkerland
Datum 8 juni 2024

Vraag1

Heeft u opmerkingen of aanvullingen bij het wetsvoorstel Wet tegemoetkoming onterechte afwijzing buitengerechtelijke schuldregeling?
Het is vreemd dat de Belastingdienst en Dienst Toeslagen, die miljoenen belastingaangiften en aanvragen van toeslagen verwerken, een wet nodig hebben om kromme zaken recht te trekken. De dienstverlening hoeft niet (langer) met de hand en daarom gebruikt de belastingdienst computersystemen. Het vervelende is dat (bewust of onbewust door menselijk toedoen) systemen niet met elkaar kunnen communiceren. Het gevolg is dat er fouten (kunnen) ontstaan. Immers in de systemen van de belastingdienst staan de gegevens van iedereen die belasting betaalt of een toeslag krijgt. Het is dan ook vreemd dat in 2024 de belastingdienst niet instaat is om de systemen zo in te richten dat foute informatie aan de geregistreerde personen wordt ontdekt. Het inrichten van computersystemen moeten dienen om met behulp van de beschikbare computersystemen alle belastingaangiften en toeslagaanvragen sneller en foutloos kunnen worden behandeld.

De burger (en de ondernemer) mogen nooit gedupeerd worden door het falen van hulpmiddelen. Het is dan ook onlogisch om een wet te maken die de belastingdienst de mogelijkheid geeft om fouten te herstellen en eventueel schade te vergoeden. Het is extra zuur als de burger/ondernemer zelf in actie moet komen om de belastingdienst op onvolkomenheden (onrechtvaardigheden) in zijn persoonlijke situatie te wijzen.

Van een overheid (dus ook van de belastingdienst) mag je verwachten dat er alles aan wordt gedaan om de burger/ondernemer (gevraagd/ongevraagd) te geven waar deze burger/ondernemer recht op heeft.

De wet dient naadloos aan te sluiten op dit principe en de burger/ondernemer te beschermen tegen falen van hulpmiddelen. De overheid is verplicht om die maatregelen te treffen die de burger beschermd tegen het falen van hulpmiddelen en een proactief beleid te voeren om burgers/ondernemers schadeloos te stellen als borgingen in de computersystemen onvolkomenheden/onrechtvaardigheden signaleren. De menselijke maat kan overigens niet met computersystemen en zeker niet met falende computersystemen worden nagestreefd.