Verbod Nachtvluchten

Reactie

Naam A Lam
Plaats Alkmaar
Datum 23 maart 2021

Vraag1

Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?
Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
Al heel lang worden er grenzen aan de groei van Schiphol/KLM opgelegd, en steeds worden die versoepeld zodra Schiphol/KLM laat weten er hinder van te ondervinden. Want tja, de economische kortetermijnbelangen geven uiteindelijk toch de doorslag. Ik heb daarom twijfels of de hier voorgestelde maatregelen lang houdbaar zijn.

De langetermijnschade die de luchtvaart de economie toebrengt, is ongekend. Dat het grootschalige verbruik van fossiele brandstoffen toekomstige generaties in problemen brengt (vervuiling, klimaatverandering), met alle beperkingen van dien die aan de economische bedrijvigheid moeten worden opgelegd om het tij te keren, wisten we al. Maar zonder de talrijke snelle verplaatsingen over lange afstanden van vliegtuigpassagiers had de wereldbevolking als geheel allicht ook in de beginfase minder snel het COVID-19-virus over de hele planeet uitgezaaid en zo de eigen economie ontwricht. Dit laatste had niemand kunnen voorzien, maar nu het eenmaal is gebeurd is er wel extra reden voor bezinning op de vraag in hoeverre de luchtvaart positief bijdraagt aan onze welvaart.

De hier voorgestelde beperking van het aantal vlieguren kan bijdragen aan die bezinning. De gemakkelijke uitweg, intensivering van het vliegverkeer in de overblijvende uren, is slechts in beperkte mate mogelijk. De maatregel dwingt dus tot nadenken, welke vluchten van vitaal belang zijn voor de economie en welke beter geschrapt kunnen worden omdat de langetermijnschade de kortetermijnvoordelen overschaduwt. Maar dan moet de politiek niet zwichten voor het schijnargument dat dit de bijdrage van Schiphol/KLM aan de economie in de weg staat.

Economie = elkaar goederen en diensten leveren, met geld als instrument om de lusten en lasten een beetje eerlijk te verdelen. De meerwaarde van de luchtvaart moet gezocht worden in de meerwaarde van de geleverde goederen en diensten. Maar al te vaak wordt echter alleen gekeken naar de geldstromen eromheen. De omvang van de geldstromen wordt bepaald door de voordelen voor de individuele afnemers van de goederen en diensten, maar zegt niets over de nadelen die er ook zijn voor de rest van de samenleving.