Verbod Nachtvluchten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Halfweg
Datum 19 februari 2021

Vraag1

Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?
Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
Doelstelling initiatiefwet prima. Bij aanleg Polderbaan is gezegd dat er geen nachtvluchten zouden komen en het aantal nachtvluchten is alleen maar gegroeid. Dus middels deze wet wordt er een grens gesteld want dat is hard nodig. De invulling lijkt mij redelijk waarbij regels voor uitzonderingen zijn opgenomen en die uitzonderingen moeten ook kunnen. Vrachtvluchten kunnen ook prima overdag en dan zal de impact zijn dat een product duurder wordt. Zet dat tegenover de besparingen op de gezondheidsschade (3x per nacht wakker worden is geen pretje) en je hebt een prima business case. Nachtvluchten zijn er nooit in de mate zoals nu geweest en kan stiekem groeien omdat er in de economische afwegingen de indirecte gevolgkosten en al helemaal geen ethische factoren (kun je wel boven mensen hun hoofd vliegen terwijl ze liggen te slapen) worden meegenomen. Dus jammer geen alternatief, maar bij het ontstaan van nachtvluchten is ook geen alternatief overwegen. De invoertermijn van vijf jaar is veel te lang, bedrijven kunnen veel sneller omschakelen. Als je het omdraait en tegen Schiphol zegt dat het aantal nachtvluchten verdubbeld mag worden hebben ze het in een paar maanden geregeld. 1-1-2022 lijkt mijn een prima ingangsdatum.