Verbod Nachtvluchten
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Zaanstad |
Datum | 9 februari 2021 |
Vraag1
Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?
Als onderwonende van een nachtroute vind ik vind dit een prima wet. Volksgezondheid is belangrijk en staat in het luchtvaart dossier al langere tijd onder druk.
Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
De invulling van doelstelling is logisch en effectief.
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Het doel en het middel zijn met elkaar in overeenstemming.
Het doel is immers de overlast en slaapverstoring aan te pakken. Dit kan het meest effectief door geregeld worden door een nachtsluiting van vliegvelden.
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Een alternatief(welke ook goed voor de overlast overdag is) kan een luchthaven op zee zijn echter de luchtvaartsector is hierop tegen en het MienW vind dit te duur.
Dit laatste is bijzonder aangezien de overheid veel belang hecht aan een grote luchthaven. Het is raar als men daar dan niet in wil investeren en de overlast en gezondheidsschade bij de burger neerlegt.
De overheid heeft immers als taak om een schone en gezonde leefomgeving te creëren. Een goede nachtrust is daar een essentieel onderdeel van.
Een alternatief in "stillere" vliegtuigen is niet realistisch. Ook een 747-8 een a320neo en een 777-300 zorgen voor slaapverstoringen.
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Er zullen altijd uitzonderingen moeten zijn voor calamiteiten waardoor een luchthaven toch open moet. De uitzonderingen die genoemd zijn zijn logisch en proportioneel.
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
De huidige huidige luchtvaart crisis is een uitgelezen kans om dit soort initiatieven door te voeren. De luchtvaart moet zich immers na Corona al overnieuw uitvinden.
Extra noot, er zullen economische consequenties zijn voor luchtvaartmaatschappijen. Deze consequenties komen vooral door een businessmodel dat niet de werkelijke kosten(milieu, gezondheid en leefomgeving) van luchtvaart laat zien. Immers als men niet meer in de nacht kan vliegen dan zal de prijs omhoog gaan. Echter, een businessmodel dat alleen mogelijk is met slaapverstoring en gezondheidsschade voor grote groepen omwonenden is überhaupt geen toekomstbestendig businessmodel.