Verbod Nachtvluchten

Reactie

Naam Matthijs van Dusseldorp
Plaats Vijfhuizen
Datum 8 februari 2021

Vraag1

Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?
Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?

De balans tussen de lusten en lasten, als het gaat om vliegen in de nachtelijke uren, zal naar mijn oordeel niet worden geoptimaliseerd door een verbod in te stellen. Ja, het zou goed kunnen dat enkele omwonenden hinder ondervinden van nachtelijke vliegbewegingen. Daartegenover staan de lusten, namelijk een netwerk wat aan de Nederlandse consument aangeboden kan worden tegen een redelijke prijs. Door de inzet van vliegtuigen te maximaliseren binnen de 24 uur van een etmaal wordt een efficiency behaald waardoor de prijzen van tickets acceptabel zijn voor de grote Nederlandse doelgroep. Iedere aanpassingen van deze efficiency zal ertoe leiden dat er minder keuze is voor de consument en het heeft tevens negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid. Met name in de zomermaanden is er sprake van veel Nederlanders die Schiphol gebruiken als de main gateway naar de vakantiebestemming.

Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?

Een bijzonder draconische maatregel die niet in verhouding staat tot de mate van overlast. Als direct omwonende van Schiphol kan ik een gefundeerde mening geven over de vermeende mate van overlast veroorzaakt door het luchtverkeer in de nachtelijke uren op en rond Schiphol.

Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?

De invulling van de wetgeving zou gericht moeten zijn op het beperken van de hinder, niet het verbieden van deze nachtvluchten. Er zijn tal van mogelijkheden denkbaar om huizen te isoleren van geluid. Met name in de zomer is er sprake van een toenemend aantal nachtvluchten. In die warmere zomermaanden zou men ook kunnen kijken naar de mogelijkheden om huizen te koelen waardoor men niet afhankelijk is van open ramen voor frisse lucht.

In de zomermaanden kiezen vele Nederlanders voor een (vakantie)vlucht vanaf Schiphol welke vertrekken tot in de late avond en vanaf 05.00 uur in de ochtend. Voor terugkomende vluchten geld hetzelfde.