Verbod Nachtvluchten
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Breda |
Datum | 9 februari 2021 |
Vraag1
Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
Al jarenlang is er een gedragen luchtruimvisie in Nederland die niet alleen recht doet aan de luchtvaartsector én de omwonenden, maar die ook de concurrentie positie van de luchtvaartsector als geheel in ogenschouw neemt. De luchtvaartsector krijgt harde klappen en verdiend en krijgt terecht steun. Die steun wordt dubbel en dwars terugbetaald door de managers en piloten van KLM. Om dan het verdienmodel af te breken middels een ban op nachtvluchten, maar ook door ongekende sneltest-eisen op te leggen worden luchtvaartmaatschappijen en KLM in het bijzonder disproportioneel geraakt: het is in grote mate de luchtruimgebruiker die dubbel en dwars de prijs betaald voor een sector die als geheel met zijn rug tegen de muur staat.
De luchtruimgebruiker heeft zich in het verleden vergaand gecommitteerd aan het Aldersakkoord en in het latere ORS-platform. Afspraken zijn nagekomen en tal van maatregelen hebben geleid tot grote afneme van gehinderden. Als dank krijgt het nu een mes in de rug. De politiek toont zich een buitengemeen onbetrouwbare partner in de Nederlandse luchtruimagenda.