Verbod Nachtvluchten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Oegstgeest
Datum 10 februari 2021

Vraag1

Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?
Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
De impact van nachtvluchten op de leefomgeving van vele Nederlanders is recent opnieuw onderzocht door de GGDs. De impact veel groter dan tot op heden aangenomen. Slaapverstoring heeft een bewezen negatieve impact op de gezondheid van mensen en wordt in het oorlogsrecht zelfs gezien als marteling. Het is de taak van de overheid hier paal en perk aan te stellen en het wetsvoorstel voorziet hier in. Het doel en het middel zijn hiermee in overeenstemming. De gefaseerde invoer van de wetgeving en de daarbij gehanteerde termijn zijn bovendien werkbaar en redelijk. Daarnaast zijn alternatieven zoals het optimaliseren van vliegroutes, glijvluchten etc telkens niet in staat geblken de overlast daadwerkelijk weg te nemen. Technische oplossingen zoals stillere vliegtuigen blijken in de praktijk niet of nauwelijks bij te dragen aan de ervaren overlast en de ontwikkeling gaat veel te langzaam om het inmiddels urgente probleem op te lossen. De economische impact zal beperkt zijn aangezien een deel van de vluchten kan worden verplaatst naar vluchten die overdag plaats vinden. Chartermaatschappijen kunnen dit compenseren door de ticketprijs, die veel te laag is, te verhogen. Schaarste zou de prijzen moleten opdrijven. Al met al is dit een zeer redelijk wetsvoorstel wat tot doel heeft de scheve balans tussen welzijn en welvaart/economie enigzins te herstellen.