Verbod Nachtvluchten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Blaricum
Datum 10 februari 2021

Vraag1

Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?
Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
Dit voorstel wekt bij mij de indruk dat er populistisch wordt gekeken naar een middel zonder de haalbaarheid (gevolgen) in kaart te brengen. In het voorstel worden nadelen niet genoemd en daardoor vraag ik mij af er wel reëel naar dit voorstel is gekeken en of hierbij deskundigen zijn geraadpleegd. Ik ben geen econoom en geen vliegnetwerk expert, maar zelfs ik kan zien dat dit heel veel van de Nederlandse economie vraagt.

De directe economische bijdrage van Schiphol bedraagt 0,8% tot 0,9% van het BBP (bron rijksoverheid), het BBP (2019) was 812 miljard. Schiphol was dus goed voor een economische bijdrage van circa 6,9 miljard euro. Daarbij levert Schiphol direct circa 110.000 banen op en indirect naar schatting circa 300.000 banen. Deze 300.000 banen betreft 3,3% van alle banen in Nederland. Als Schiphol en deze banen verloren gaan kost dit 6,9 miljard aan economische bijdrage en een heleboel aan WW (en later mogelijk bijstand) uitkeringen.

Al het geld dat hier verloren gaat kan niet geïnvesteerd worden in bijvoorbeeld verduurzaming of onze zorg. De economische schade zal ons land dus juist op achterstand brengen met betrekking tot het behalen van bepaalde gestelde doelen. Het verwezenlijken van bv klimaatdoelen kost veel geld en dat moet er dan natuurlijk wel zijn.

Zonder nachtvluchten is het niet mogelijk een mondiaal routenetwerk op elkaar aan te sluiten. Hierdoor zal KLM (grootste netwerk vervoerder op Schiphol) krimpen omdat mondiale reizigers een andere route kiezen die wel goed aansluit. Zij vliegen dan net zo makkelijk via Parijs of Londen in plaats van Amsterdam. KLM zal het daardoor van de concurrentie verliezen en minimaliseren of op houden te bestaan. Schiphol zal zonder groot netwerk voor alle buitenlandse maatschappijen ook onaantrekkelijk worden en daardoor verworden tot een kleine regionale luchthaven. Nederland wordt als land onaantrekkelijk voor internationale bedrijven en bijvoorbeeld grote congressen als er geen wereldwijde directe vluchten meer zijn. Het aantal nachtvluchten is nu al begrensd, dus het is niet zo dat er nu niets wordt gedaan. Een compleet verbod kan dus aantrekkelijk klinken als de nadelen niet benoemd worden, maar in praktijk is het onbetaalbaar. Bij westenwind heb ik zelf ook veel laag vliegend verkeer over mijn huis, maar dat hoor ik toch liever dan het nieuws dat Nederland er economisch slecht voorstaat en tot wel 300.000 mensen (en hun gezinnen) een inkomen kwijt zijn geraakt.

Bijlage