Verbod Nachtvluchten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Wijk aan Zee
Datum 10 februari 2021

Vraag1

Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?
Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
De economische impact is te groot. Nederland is een doorvoerland die met deze initiatiefwet haar eigen hoofd in de strop steekt. Het nachtregime is nu al strikt genoeg. Voor bedrijven als KLM, TUI, Transavia, maar ook vrachtmaatschappijen is het vitaal om in ieder geval beperkt gebruik van de nacht te hebben. Vanuit een globale blik is het ook onhandig: lange, maar ook kortere vluchten kunnen onmogelijk overal ter wereld enkel de dagperiode gebruiken. Als we hier in Nederland enkel de dagperiode mogen gebruiken dan eindigen we elders, vroeg of laat, vanwege vluchtduur en tijdsverschil geheid in de nacht. We exporteren de overlast dan en het is lastig om zo een efficiënt netwerk te onderhouden. Een goed concurrerend netwerk staat of valt ermee. Spreiden (Lelystad eindelijk open!) en reguleren is de meest zinvolle optie: een totaalverbod is buitenproportioneel.