Verbod Nachtvluchten
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Landsmeer |
Datum | 12 februari 2021 |
Vraag1
Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
Als de doelstelling om omwonenden minder overlast te laten ervaren rondom de luchthavens, dan ben een voorstander. De invulling echter, door een nachtvlucht verbod op te leggen spreekt mij niet aan en legt onnodige beperkingen op aan luchtvaartondernemingen omdat een verbod zeker niet de enige mogelijkheid is om overlast te verminderen. Doel en middel zijn derhalve niet met elkaar in overeenstemming. Er zijn redelijke alternatieven beschikbaar die hetzelfde restultaat zullen opleveren, met veel minder economische impact. 1.) Een startend vliegtuig zorgt voor vele malen meer overlast dan een landend vliegtuig. Een beperking op startend verkeer zal al een heel groot effect hebben. Bovendien kunnen transfer-passagier ondernemingen zoals KLM (die de ochtend feeder-routes nodig hebben om het netwerk efficient te onderhouden) dan gebruik maken van de landingsmogelijkheden.
2.) De aanvliegroutes in Nederland zijn gebaseerd op een klassiek ILS systeem. Dat zorgt voor een daalhoek van 3 graden recht voor de baan die begint op 600 meter hoogte op een afstand van 12 km. Moderne systemen kunnen steilere daalhoeken aan inclusief bochten. Op die manier zou je routes kunnen toestaan s'nachts voor landed verkeer, die veel minder overlast (footprint) veroorzaken en dwing je operators om moderne vloot/ technieken te gebruiken. Op die manier zal er waarschijnlijk ook nog een winst te behalen zijn t.a.v. de uitstoot. De uitzonderingen zijn proportioneel, een vliegtuig in nood moet op de kortst mogelijke termijn kunnen landen. De invoering van het voorgenomen verbod is in de Corona tijd onredelijk. De Nederlandse luchtvaart bedrijven zijn nog nooit zo hard getroffen door een viruscrissis waar zij geen enkele schuld aan hebben. De luchtvaart bedrijven hebben enorme schulden op zich genomen en het is maar de vraag of zij deze ooit zullen kunnen terug betalen. De banen van duizenden mensen staan op de tocht en het is zeer onwaarschijnlijk dat op korte termijn het vluchtaanbod hetzelfde zal zijn als voor de Corona crisis. Voor de Nederlandse luchtvaartbedrijven is deze maatregel de zoveelste dreun die moeten incasseren, zonder dat daar nu reden toe is, of dat er gesproken is over bovenstaande oplossingen voor het probleem. De enige bedrijven die voordeel van dergelijk maatregel zullen hebben zijn de lowcost carriers en de Golfstaat luchtvaart reuzen.