Verbod Nachtvluchten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Landsmeer
Datum 12 februari 2021

Vraag1

Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?
Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
Het verminderen van overlast is een nobel streven. Echter dat streven kan ook door andere maatregelen bereikt worden daarnaast lijkt het probleem zich door de Corona crisis voorlopig grotendeels opgelost te hebben. De Nederlandse luchtvaartmaatschappijen (die een belangrijke bijdrage leveren aan kwalitatieve werkgelegenheid, belasting inkomsten en schone luchtvaart - met KLM op kop) hebben baat bij flexibele nachtranden, zoals dat nu is. De mogelijkheid om landingen in de ochtend uit te voeren, zijn een belangrijke component in de hub-functie van Schiphol en het business model van KLM. Als die functie beperkt wordt, zullen de vervoerstromen verleggen naar andere luchthavens, zonder dat Nederland daar iets voor terug ziet. Een verbod is te rigoureus. Maatregelen die mogelijk alternatief onderzocht moeten zijn, starts van oudere toestellen verbieden, kosten voor zwaardere vliegtypes in de nachturen verhogen, landingen toestaan onder een steilere daalhoek en nieuwe naderingen technieken (RNP AR) naderingen. Allemaal oplossingen die een simpel verbod overbodig maken met hetzelfde resultaat.