Verbod Nachtvluchten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Huizen
Datum 9 februari 2021

Vraag1

Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?
Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
Mijns inziens is deze wet niet realistisch. De economie is ook voor de 'omwonenden' van belang en de nachtvluchten zijn verbonden aan intercontinentale vluchten., dus niet weg te denken, tenzij die vluchten ook verboden worden. De meeste 'omwonenden' zijn in de omgeving van met name Schiphol zijn daar gaan wonen toen de luchthaven er al lang was. Als de luchthavens gedurende de nacht worden gesloten zal dat een enorm negatief gevolg hebben voor de honderdduizenden werknemers in die sector met alle gevolgen van dien.
De initiatiefwet is gestoeld op een politieke keuze, waaraan geen referendum vooraf is gegaan. Slechts een handje vol klagers krijgt zijn zin en dat is disproportioneel. Bij een aantal luchthavnes is de mogelijkheid aanwezig om die start- en landingsbanen te gebruiken, die de minste overlast veroorzaken, ook 's nachts! En dan ook de nieuwbouwplannen voor woningen daarop aan te passen.
Gelet op het bovenstaande is elke invoertermijn onredelijk en onwenselijk.
De vliegmaatschappijen kunnen zelf aangeven of zo'n wet werkbaar is, maar ik schat in dat een onwerkbare onrealistische werksfeer wordt geschapen met alle negatieve gevolgen vandien.