Verbod Nachtvluchten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amstelveen
Datum 9 februari 2021

Vraag1

Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?
Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
Ik ben helemaal voor de initiatiefwet. De overlast door nachtvluchten is enorm en wordt steeds meer, zodanig dat het bijna niet leefbaar is. In januari 2021 (midden in de Corona crisis) zijn 8 keer wakker gevlogen in de nacht. Dit is op de site www.donderdorp.nl na te gaan. Wij als gezin met 4 kinderen ervaren steeds meer hinder in de nacht ivm het gebruik van een zelfs secundaire baan, de Buitenveldertbaan, in de nacht Dat levert enorme stress en frustratie op. Er is nl. hier niemand die ons als burger berschermd. Alleen de angst voor de mogelijke verstoring van de nachtrust levert al stress op.

Invulling: het liefst zouden we de tijden nog ruimer zien. In ieder geval tot 07:00 uur. Bij 06:00 uur komen ze nl om 05:45 al overvliegen en dan is de nacht alsnog krap. Aangezien Schiphol zich tot nu toe nooit aan de afspraken voor omwonenden heeft gehouden, zou ik inzetten op 06:30 of 07:00.

Doel en middel zijn m.i. met elkaar in overeenstemming. De wet maakt het mogelijk te handhaven. Tot die tijd zijn wij als burgers vogelvrij.

Ik kan geen alternatieven bedenken, om de nachtrust van zoveel mensen te garanderen. De impact van verstoorde nachtrust brengt op de lange duur ook schade met zich mee voor steeds meer mensen.

Daarom zouden wij, en nog heel veel mensen in deze omgeving, dolblij zijn als deze initiatiefwet wordt aangenomen.

Er moeten geen uitzonderingen komen op de wet. Zo is nu bijv. baanonderhoud een uitzondering voor het gebruik van niet preferente banen. Vervolgens geeft Schiphol aan 6 maanden bezig te zijn met onderhoud van bijv. de Polderbaan, waardoor andere niet preferente banen ongestoord gebruikt kunnen worden. Er moeten dus geen uitzonderingen komen, anders is er altijd wel een manier om hieronder uit te komen.

Ik snap dat er een termijn moet zijn, maar ik vind 5 jaar te lang. Misschien kan het verbod al gelijk gelden voor de niet preferente banen in het verlengde van drukbevolkte gebieden, zoals de Aalsmeer baan, Buitenveldertbaan en Schiphol Oost baan.