Verbod Nachtvluchten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 9 februari 2021

Vraag1

Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?
Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
Een samenhangend van ondoordachte maatregelen voor een onnodig doel. De huidige omgang met Schiphol heeft momenteel veel weg van een populistische heksenjacht.

Met de huidige vloot operationele vliegtuigen (jaren ‘90) en met name de nieuwste generatie (jaren ‘10) is er alleen sprake van daadwerkelijk geluidshinder op de laatste paar kilometer voor de landingsbaan. De huidige (nachtelijke) aanvliegroutes zijn al complex en inefficiënt (10 minuten langer op kruishoogte door langere aanvliegroute) genoeg. Dit voorstel lost het probleem niet op, maar maakt gebruik van de huidige bureaucratische complexiteit om Schiphol de nek om te draaien. Als geluidshinder daadwerkelijk het probleem is; kijk dan naar de vertrek- en aanvliegroutes op Osaka Kansai (RJBB). Hier draaien de vertrekkende en aankomende vliegtuigen boven de baai naar de luchthaven. Zo’n spiraal als vertrek- en aanvliegroute zou ook boven het IJsselmeer gecreëerd kunnen worden. Laat u alstublieft niet gek maken door de bureaucratie van LVNL, provincies of gemeenten; een wetsvoorstel en bijbehorende oplossing zou daar boven moeten staan. Nederland heeft zat mogelijkheden.

Daarnaast heeft de nieuwe generatie vliegtuigen (Embraer E2, Boeing 787, Bombardier CS, Airbus A320NEO) , waar Schiphol in rap tempo kennis mee maakt, een veel lagere geluidsproductie. Een eerlijk voorstel dient daar ook rekening mee te houden, dat doet dit voorstel niet. Ook is er op Schiphol geen onderzoek gedaan naar wat in de praktijk minder geluid oplevert; hogere flapsetting om eerder los te komen of juist een hoger toerental waarmee vliegtuigen sneller hoogte winnen. Of waarom mogen de nachtslots niet louter gebruikt worden door de echte nieuwe generatie vliegtuigen, zoals de Boeing 787 of types met een PW GTF? Waarom bestaan er bij de (nachtelijke) nadering geen steiler glijpaden (4+ graden i.p.v. 3) vanaf de final approach fix?

Kortom, dit voorstel dient louter als verkiezingspropoganda. Er zijn nog zo veel oplossingen en mogelijkheden. Daarnaast vraag ik me of de minimale ‘winst’ aan geluidshinder voor het groepje omwonenden dat altijd wist dat zij onder een aanvliegroute gingen wonen, de economische schade van dit voorstel kan verantwoorden.