Verbod Nachtvluchten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Heiloo
Datum 9 februari 2021

Vraag1

Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?
Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
Het probleem met nachtvluchten is dat slechts een relatief klein aantal mensen hier last van ondervindt. Maar wat is klein? In absolute aantallen is het toch al een groot aantal en die mensen hebben ook gewoon dezelfde rechten als mensen die elders wonen. Probleem is ook dat deze mensen in relatief minder druk bevolkte gebieden wonen. Maar, je zal er maar wonen en dag in dag uit, of moet ik zeggen, nacht in nacht uit geconfronteerd worden met laag overkomende vliegtuigen omdat je in een minder druk gebied woont. De sector kan dit dan erg makkelijk wegbagatelliseren en zeggen dat de hinder relatief gezien meevalt. Het mantra: 'dan had je daar maar niet moeten gaan wonen' gaat trouwens ook niet op, omdat die vermaledijde Polderbaan er korter ligt dan de meeste mensen hier wonen. Ik woon zelf in Heiloo en voor corona kwamen de vliegtuigen hier overdag op 600 meter over, vaak wel tot 200 per dag en dan woon ik bijna 40km van Schiphol vandaan. Het is toch achterlijk dat dit mogelijk is en als normaal wordt beschouwd. 'Nachts hebben we de 'mazzel' dat er gevlogen wordt via vaste routes. Ik hoor ze in de verte vliegen tussen Castricum, Bakkum en Limmen. Die mensen ontneem je in principe het recht op een ongestoorde nachtrust, maar omdat het er minder zijn dan elders is het politiek gezien acceptabel. Iets verder heb je dan Uitgeest en Assendelft . Die zijn overdag al het afvoerputje van Schiphol en als beloning mogen ze ook 'nachts 'genieten' van de overkomende vluchten. Vooral in de zomer is het niet normaal. Dan komt de TT (Transaviatsunami ) van Schiphol laag voorbij. Tussen 23 en 2 uur is het een komen en gaan van de Transavia pretvluchten die dan komen uit oh zo belangrijke economische centra zoals, Gran Canaria , Tenerife , Ibiza enz. Die pretvluchten moeten we gewoon niet willen in de nacht. Dan vliegen ze maar twee keer per dag in plaats van drie keer en dan verhogen ze maar de prijzen. Iemand die voor 100 Euro naar Ibiza kan vliegen heeft geld genoeg om ook 150 Euro te betalen. Als dat het offer is om grote groepen mensen hun nachtrust terug te geven dan lijkt me het maatschappelijk belang groter dan het belang van de toerist (en sector) die zo goedkoop mogelijk naar de zon wil. Een no-brainer naar mijn mening.