Verbod Nachtvluchten
Reactie
Naam | hr SPB Verhagen |
---|---|
Plaats | Den Haag |
Datum | 8 februari 2021 |
Vraag1
Wat vindt u van de doelstelling van de initiatiefwet?Wat vindt u van de invulling van die doelstelling?
Zijn doel en middel met elkaar in overeenstemming?
Zijn er redelijkerwijs alternatieven denkbaar met hetzelfde resultaat maar een minder grote economische impact?
Zijn de uitzonderingen proportioneel?
Is de invoertermijn werkbaar en redelijk?
Luchthavens bevinden zich meestal in (dicht)bevolkte gebieden en door het operationeel noodzakelijke uit- en aanvliegpad zullen bewoonde gebieden hier meer of minder last van hebben. De uit- en aanvliegpaden worden regelmatig bijgesteld om woonkernen te ontlasten, het uitklimpad is ook aan verandering onderhevig. Luchtvaart en omwonenden hebben elkaar in veel gevallen nodig vanwege de bijbehorende economische activiteit resulterend in (indirecte) werkgelegenheid en welzijn. Welke schade (kosten) aan oa de economische activiteit, werkgelegenheid en daarmee ook welzijn zal er ontstaan door dit nachtregime door te voeren en welke baten (vermindering overlast) zijn er?
Voor netwerkcarrier KLM zal de schade enorm zal zijn. Veel lange afstandsvluchten komen vroeg, aan de rand van de nacht, binnen waarbij een aanzienlijk deel van de passagiers zal overstappen op andere vluchten. Zonder overstappers bestaat KLM niet, is er een veel mindere bereikbaarheid van ons land en een mindere bereikbaarheid van de rest van de wereld voor ons als inwoners van Nederland. Aangezien er minder uren beschikbaar zullen zijn in de resterende dag zal de maatregel (het ‘middel’) negatieve effecten hebben op het aantal mogelijke vluchten, het netwerk en daarmee werkgelegenheid en economische activiteit.
Het nachtregime kent al zeer stringente bepalingen inclusief boetes, juist om die overlast te beperken. Zeker bij de nachtarrivals wordt al ver omgevlogen (tot wel 5 minuten langere vliegtijd) met een zo ideaal mogelijk daalpad waarbij het minimale motorvermogen nodig is.
Met deze wet wordt op geen enkele manier rekening gehouden met de nevenschade. Dit probleem is breder dan alleen geluidsoverlast en daar lijkt geen rekening mee gehouden te worden en volgt uit een eendimensionale kijk op de problematiek.
Alternatieven moeten gezocht worden in een ongoing verlegging van de uit- en aanvliegprofielen. Daarnaast zijn investeringen nodig in nieuwe stillere en zuinigere vliegtuigen waarmee de geluidsoverlast ook overdag omlaag kan. Door het nachtregime in te perken neemt de verdiencapaciteit van de KLM-groep sterk af en zal hierin steeds moeilijker geïnvesteerd kunnen worden. Verder zou er onderscheid gemaakt kunnen worden tussen vertrekkend en aankomend verkeer aangezien aankomend verkeer per definitie minder overlast verzorgt omdat het motorvermogen laag is.