NFP wijzigingspakket 2015-1

Reactie

Naam J.W. Last
Plaats Annerveenschekanaal
Datum 20 augustus 2015

Vraag1

Op welk onderdeel wilt u welke reactie geven?
Graag wil ik reageren op onderdeel E.

Het is voor mij onbegrijpelijk om het bandgedeelte voor de besturing van drones te laten samenvallen met gebruik door anderen. Dit is vragen om problemen en brengt ernstige gevaren voor burgers met zich mee. Door andere radiosignalen kan de besturing van drones ernstig worden verstoord, (tijdelijke) zendverboden helpen hier niet. Drones waarvan de controle wegvalt kunnen ernstige ongelukken veroorzaken. Het bepalen van de uiteindelijke juridische aansprakelijkheid voor deze ongelukken wordt een bijna onmogelijke kwestie, waarbij niet uit te sluiten is dat dit de Nederlandse overheid zal zijn juist vanwege het toelaten van anderen op de besturingsfrequentie.
Het is ook onbegrijpelijk dat voor de besturing van drones een dergelijk breed frequentiegebied wordt gereserveerd. Dit is echt niet noodzakelijk, een smal frequentiegebied is voldoende. Mogelijk wel van belang is het om de technische eisen voor drones zodanig te formuleren dat zij snel van besturingsfrequentie kunnen wisselen bij het optreden van stoorsignalen van andere drones of mogelijke derden.
Een logisch voorstel is om voor drones een exclusief, maar beperkt frequentiegebied te reserveren. In dit gebied zijn dan geen andere gebruikers toegestaan. Dit gebied zou bij voorkeur niet in het voorgestelde spectrum moeten komen. Dit gebied is al teveel vervuild door andere gebruikers en internationaal geaccepteerde toepassingen. Naar mijn mening zou hiervoor een ander gebied moeten worden gezocht, dan wel een gebied moeten worden schoongemaakt. Uiteraard dient dit internationaal te worden afgestemd, radiosignalen trekken zich niets van grenzen aan.
Voor zendamateurs dient voldoende spectrum beschikbaar te zijn voor smalband-uitzendingen en amateur-televisie, zonder grootschalige wijziging van centrale frequenties. De band 2320 – 2322 MHz dient in ieder geval voor hen beschikbaar te blijven en engrijwaard te worden van (tijdelijke) zendbeperkingen.

J. Last
Greveling 26
9654 PT Annerveenschekanaal