Nieuwe Spoorwegwet
Reactie
Naam | Stichting Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (Bestuurslid met aandachtsveld exploitatie ZLSM Frank van Setten) |
---|---|
Plaats | Simpelveld |
Datum | 11 juni 2021 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt op de hele Spoorwegwet, de Memorie van toelichting en de artikelsgewijze toelichting reageren.Hoofdstuk 6 van het wetsvoorstel is hiervan uitgezonderd. U kunt niet op dit hoofdstuk reageren, omdat deze eerder apart is geconsulteerd en reeds bij de Tweede Kamer ter behandeling ligt .
Betreft Artikel 1.3 de indeling van de spoorwegen.
Indeling h betreft spoorwegen bestemd voor strikt lokaal, historisch of toeristisch gebruik. In enkele gevallen, zoals bij ons loopt de lijn Kerkrade - Schin op Geul als categorie H over in een lijn categorie D (regionaal) om het eerste station te weten Valkenburg te bereiken als eindpunt van de verbinding.
Voor de lijnen H geldt net als nu dat ontheffing bestaat t.a.v. het hebben van een veiligheidscertificaat en daaraan gekoppeld een machinistenvergunning. Echter als de treinen op de D lijnen doorrijden tot het eerste station geldt wel de ontheffing voor het hebben van een veiligheidscertificaat, maar niet de ontheffing voor de machinistenvergunning. Dat is een hiaat in de huidige regeling, maar wij vragen er aandacht voor dat in de nieuwe wet aan te passen door de mogelijkheid te creëren voor dat zelfde stuk op spoorlijn type D ook de ontheffing machinistenvergunning op te nemen.
De motivatie voor dit verzoek is als volgt;
Voor ons als toeristische historische spoorlijn, die volledig door vrijwilligers uitgevoerd wordt, is het onmogelijk een vrijwilliger te verplichten ca. 4 maanden te besteden aan het halen van een machinistenvergunning. Daarbij is ruim 95% van de stof nooit van toepassing op het zeer beperkte ca. 5 km lijn categorie D, waar onze machinisten rijden. Wij hebben een volledig op die situatie in samenwerking met de regionale vervoerder, die op de lijn rijdt, opleidingsprogramma gemaakt met een laatste onafhankelijke eindtoets door VVRV. Daarbij ook een risicoanalyse met passende maatregelen in ons veiligheidsplan. Valkenburg, het toeristisch centrum van Zuid Limburg, is een natuurlijk einde voor de lijn en bepalend voor een rendabele exploitatie. Ons dringende verzoek is dan ook de ontheffing voor de machinistenvergunning te koppelen aan de ontheffing voor een veiligheidscertificaat onafhankelijk van het type lijn waarop de toeristische/historische trein vanaf of naar de type H lijn rijdt.