Normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit

Reactie

Naam Greenwheels (M. R. van der Valk)
Plaats Rotterdam
Datum 26 november 2020

Vraag1

He t u vragen of opmerkingen? U kunt op alle onderdelen van het besluit en de toelichting reageren.
Goedemiddag,

Allereerst zeg ik graag dat het goed is dat er een norm komt en grotere organisaties (100+ medewerkers) hier een jaarlijkse rapportageplicht bij krijgen.
Dat zal helpen bij het nog verder tot actie over laten gaan van deze organisatie op het gebied van duurzame mobiliteit.

Echter zie ik bij de “alternatieven” of “suggesties” die een werkgever ontvangt om de CO2 uitstoot van zakelijke mobiliteit te verminderen, geen verwijzing naar bijvoorbeeld de (elektrische) deelauto’s staan.
Hier staat:
1. Minder reizen (afspraken virtueel plaats laten vinden)
2. Anders reizen (elektrificatie, fiets, lopen of OV)
3. Schoner Reizen (aanpassen wagenpark. Elektrificatie, aangepaste kilometervergoeding voor schonere auto’s etc)

Uit onderzoek blijk dat het inzetten van deelvervoer zorgt voor bewuster reisgedrag en daarmee het aantal zakelijk gereden kilometers teruggedrongen wordt. Daarbij kan het slim delen van een wagenpark ervoor zorgen dat dit wagenpark met tot wel 30% kan krimpen. dit heeft niet alleen een directe afname van de CO2 uitstoot tot gevolg maar ook indirect zoals de uitstoot van productie van auto's.
Tot slot is ook de impact van zakelijk autodelen zichtbaar in de prive mobiliteit van medewerkers. Hier wordt ook meer gebruik gemaakt van deelauto's, het OV en andere modaliteiten.

Wij zijn benieuwd naar de positieve effecten die deze maatregel met zich mee gaat brengen.

Met vriendelijke groet,
Martijn van der Valk
Greenwheels.