Wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren in het onderwijs

Reactie

Naam NFU (L.H. Berkelder)
Plaats Utrecht
Datum 9 maart 2018

Vraag1

Wat vindt u van het voorstel om alle openbare scholen en instellingen binnen de genoemde onderwijssectoren uit te sluiten van de Ambtenarenwet 2017? Ziet u voor- of nadelen?
De Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) ondersteunt het Wetsvoorstel tot wijziging van wetten in verband met de normalisering van de rechtspositie van ambtenaren in het onderwijs. De NFU is groot voorstander van het wetsvoorstel, omdat door de normalisering dezelfde rechten en plichten voor alle circa 70.000 umc-medewerkers gaan gelden, ongeacht of een medewerker bij een van de twee private of een van de zes publieke umc’s werkzaam is. De huidige Cao umc is hybride en van die dualiteit willen we juist af. Een nieuw wettelijk onderscheid tussen medewerkers van publieke umc’s die onder de Ambtenarenwet 2017 vallen en medewerkers van private umc’s voor wie dat niet geldt vinden wij daarom niet gewenst.
De Ambtenarenwet 2017 krijgt specifieke bepalingen voor ambtenaren werkzaam in het openbaar bestuur (integriteit, vertrouwensfuncties, nevenwerkzaamheden, eed of belofte, beperking van grondrechten etc.). Deze (gedrags)regels zijn voor umc-medewerkers veelal al afgedekt via eigen specifieke wet- en regelgeving. 85% tot 90% van het personeel in de umc’s is werkzaam in de zorg. Binnen de umc’s voelen de mensen zich verbonden met hun eigen (medische) beroepsgroep en in de regel minder met het zijn van ambtenaar. Gezien de marktwerking bevinden wij ons in een private omgeving en zijn we ook om die reden tevreden om over te gaan naar het private stelsel. De uitsluiting van de Ambtenarenwet 2017 ziet de NFU daarom positief tegemoet

Vraag2

Wat vindt u van de voorgestelde harmonisatie van de bepalingen in de onderwijswetten over het overleg tussen de werkgevers en werknemers zoals opgenomen in de volgende artikelen van het wetsvoorstel: artikel II, onderdeel G, artikel III, onderdeel G, artikel IV, onderdeel F, artikel V, onderdeel B, tweede lid, en onderdeel VI, onderdeel A, tweede lid? In de praktijk wordt dit overleg gevoerd door de werkgeversorganisaties in de onderwijs¬sectoren namens de aangesloten werkgevers.
Akkoord