Introductie mogelijkheid vrijstelling en alternatieve manier examinering met Staatsexamen Nt2 in het mbo

Reactie

Naam ROC Nova College (MA, MEd Ronald Stam)
Plaats Hoofddorp
Datum 7 april 2022

Vraag1

Kunt u zich vinden in het voorgestelde besluit?
Voorstander. Het gaat hier om inclusiviteit <> exclusiviteit. Argumenten oa:
1. de anderstalige student wordt beoordeeld als moedertaalspreker
2. voor studenten met bijvoorbeeld een auditieve stoornis of met TOS zijn er diverse regelingen mogelijk - bijvoorbeeld afname door de eigen docent, een beroep op de welwillendheid van de examinator (meer te letten op inhoud dan op vorm), een gebarentolk, enz. Voor anderstaligen geldt maximaal toetsverlenging
3. de beoordelingen zijn generiek, daar bedoel ik mee dat ze (nogal wat) ruimte geven voor interpretatie; dit geldt met name voor het beoordelingsaspect: Vloeiendheid, verstaanbaarheid en grammaticale beheersing
3. de Common European Framework of Reference (het Europees Referentiekader) wordt in zoverre niet erkend, dat het behaalde niveau B1 formeel niet gelijkgesteld wordt met 3F; de terminologie (onafhankelijk gebruiker), zowel voor B1 als 3F lijkt dat echter wel te suggereren - ik ben me overigens bewust van het feit dat er verschillen zijn
4. bij mijn weten stelt het HBO niet dergelijke eisen aan een anderstalige als het gaat om haar/zijn beheersing van het Nederlands

Vraag2

Is de introductie van het staatsexamen Nederlands als tweede taal binnen het mbo voor studenten die in het buitenland zijn opgegroeid, wat u betreft een goede oplossing voor het knelpunt met het examenonderdeel Nederlandse taal dat deze doelgroep op dit moment ervaart in het mbo?
Het maakt in elk geval uit.