Introductie mogelijkheid vrijstelling en alternatieve manier examinering met Staatsexamen Nt2 in het mbo

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Emmen
Datum 6 april 2022

Vraag1

Kunt u zich vinden in het voorgestelde besluit?
Ik kan me deels vinden in het besluit. Veelal beschikken onze cursisten over voldoende competenties om het vak uit te oefenen maar ontbreekt het aan voldoende taalvaardigheden. Toch vind ik dat we onze eisen t.a.v. taalvaardigheden niet moeten afzwakken, omdat het aanbod cursisten (nog) niet kan voldoen aan de taaleisen. Liever geef ik structureel remedial teaching aan deze groep laaggeletterden, vooral wat betreft woordenschat, begrijpend lezen, vloeiend spreken en het toepassen van grammatica. B1 en B2 vragen echt minder taalvaardigheden dan 2F en 3F, vooral op het gebied van 'meta taalvaardigheden' of 'abstracte taalvaardigheden'. Het afzwakken van de taaleisen ervaar ik echt als een zwaktebod; liever investeer ik in meer onderwijs en ondersteuning op maat.

Vraag2

Is de introductie van het staatsexamen Nederlands als tweede taal binnen het mbo voor studenten die in het buitenland zijn opgegroeid, wat u betreft een goede oplossing voor het knelpunt met het examenonderdeel Nederlandse taal dat deze doelgroep op dit moment ervaart in het mbo?
Nee! zie mijn toelichting op vraag 1.
Ik vraag hetzelfde niveau van hen als van andere studenten. Immers: er zijn ook Nederlandstalige studenten die taalachterstand of taalproblematiek kennen, mogen zij dan ook een staatsexamen doen? Zo nee, is er sprake van rechtsongelijkheid. Ik zie liever dat er een structurele inbedding door Nt2-docenten van een vorm van remedial teaching en maatwerk voor de mbo-student in het taaldomein wordt georganiseerd.