Wijziging Regeling Waadi in verband met de invoering van een toelatingsplicht van arbeidskrachten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Roosendaal
Datum 8 april 2024

Vraag1

U kunt reageren op alle onderdelen van de concept regeling.
Geachte betrokkenen,

Met aandacht heb ik kennisgenomen van de voorgenomen aanpassingen aan de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi) in het kader van het wetsvoorstel Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (WttA). Hoewel ik de intentie achter deze en voorgaande wetgeving, gericht op het verbeteren van de rechten en arbeidsomstandigheden van uitzendkrachten en het aanpakken van misstanden binnen de uitzendbranche, ten zeerste ondersteun, maak ik me zorgen over de effectiviteit en de praktische uitvoerbaarheid van dergelijke regelgeving.

Eerdere initiatieven zoals de Wet Aanpak Schijnconstructies (WAS) en de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) hebben niet onbetwist geleid tot de gewenste verbeteringen. Dit roept de vraag op of verdere uitbreiding van de wetgeving de oplossing is, vooral wanneer deze extra administratieve en financiële lasten met zich meebrengt voor uitzendondernemingen die zich reeds aan de regels houden.

De praktijk heeft uitgewezen dat goedwillende uitzendbureaus onevenredig worden belast door de complexiteit en de hoeveelheid van de regelgeving, terwijl malafide bedrijven manieren blijven vinden om deze te omzeilen. Dit ondermijnt niet alleen het doel van de regelgeving, maar schaadt ook het concurrentievermogen van bonafide ondernemers.

Om de effectiviteit van de regelgeving te verbeteren en de lasten voor goedwillende ondernemers te verlichten, stel ik voor om:

1. De regelgeving te vereenvoudigen: om naleving toegankelijker te maken en de administratieve druk te verminderen.
2. Gerichte handhaving: in te zetten tegen malafide ondernemers, in plaats van een algemene benadering die alle ondernemingen belast.
3. Een continue dialoog: met de sector te onderhouden om realistische en uitvoerbare wetgeving te ontwikkelen die rekening houdt met de operationele realiteit van uitzendbureaus.
4. Regelmatige evaluatie en aanpassing: van de wetgeving te implementeren om de effectiviteit te waarborgen en snel te kunnen reageren op onvoorziene uitdagingen.

Door deze stappen te overwegen, geloof ik dat we kunnen werken aan een evenwichtige aanpak die zowel de bescherming van uitzendkrachten verbetert als een eerlijk speelveld creëert voor uitzendondernemingen. Het is essentieel dat we leren van de ervaringen met voorgaande wetgeving om te zorgen voor effectievere en haalbare oplossingen die ten goede komen aan alle betrokkenen in de uitzendbranche.