Nota van wijziging Tijdelijke wet onderzoeken AIVD en MIVD naar landen met een offensief cyberprogramma
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Velsen
|
Datum
|
25 december 2022
|
Vraag1
Graag vernemen we uw reactie met betrekking tot de inhoud van de ontwerp-nota van wijziging.
Het is verstandig om de mogelijkheid tot beroep van de betreffende Minister bij de Raad van State te schrappen. De CTIVD is voldoende in de gelegenheid om een betrouwbaar oordeel te vellen en daarmee is een extra toetsing door de Raad van State niet noodzakelijk en daarmee onwenselijk indien er wordt bevonden dat de gegevens onrechtmatig lang worden bewaard en moeten worden vernietigd.
Daarnaast is het van groot belang om een maximaal aantal malen dat de bewaartermijn van bulkdatazet kan worden verlengt wordt vastgesteld. Dit moet ervoor zorgen dat gegevens niet voor altijd kunnen worden bewaard onder het motto van iedereen is een verdachte ook al weten wij (de AIVD/MIVD) dat nu nog niet. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om de bewaartermijn van één bulkdatazet maximaal 10 keer te mogen verlangen. Zodra deze termijn/dit aantal bereikt is moeten de AIVD en MIVD de bulkdatazet per direct vernietigen.
Tevens moet er een consequentie voor de AIVD en MIVD komen bij het overtreden van de bewaartermijn van de bulkdatasets (en ook van anderen bevoegdheden). Denk hierbij aan het korten van het budget, een directie ontslag van de betrokken medewerkers, het ontbinden van de betrokken afdeling of het ontbinden van de betreffende opsporingsdienst. Dit moet ervoor zorgen dat de AIVD en MIVD zicht aan hun bevoegdheden vanuit de wet houden en deze niet op een illegale wijze oprekken, zoals de AIVD en MIVD al gedaan hebben. Het moet voorkomen worden dat de AIVD en MIVD de nieuwe criminelen/terroristen worden, die zij nu volgens hun wettelijke bevoegdheden kunnen en moeten bestrijden.