Ontwerpregeling bijzondere spoorwegen

Reactie

Naam NS Groep N.V. (mr A.W. Hagdorn)
Plaats Utrecht
Datum 10 november 2015

Vraag1

Heeft u opmerkingen op de ontwerpregeling en toelichting ?
NS nam kennis van het voorstel voor de Regeling omgevingsregime bijzondere spoorwegen.

Wij stellen voor om de begrippen “rechte baan” en “boog” toe te lichten. Uit de ontwerpregeling kan niet worden afgeleid wat exact hieronder wordt verstaan. Zou vragen wij ons af of voor het onderscheid tussen recht spoor en gebogen spoor de vermelding van een boogstraal op de geldende ontwerptekening beslissend is.

Ook vragen wij ons af waarom er is gekozen voor een absoluut onderscheid tussen recht spoor en gebogen spoor in plaats van een ondergrenswaarde van de boogstraal? Is er gecontroleerd of met het absolute onderscheid tussen recht en gebogen spoor onnodig ruimtebeslag verbonden kan zijn in relatie tot het borgen van goed zicht? Met andere woorden: is het extra ruimtebeslag aan de binnenzijde van bogen met het nu gedefinieerde criterium voldoende optimaal afgewogen tegen de doelstelling van goed zicht?

Ter voorkoming van mogelijke discussie over welke afstand van toepassing is zou dit wellicht kunnen worden verduidelijkt in de ontwerpregeling of in de toelichting daarop.

Voor het overige hebben wij geen opmerkingen.