Tijdelijke regeling onderhoud banenstelsel Schiphol 2025

Reactie

Naam J Adolfse
Plaats Uithoorn
Datum 25 januari 2025

Vraag1

U kunt tot en met 26 januari 2025 via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Door deel te nemen aan de internetconsultatie kunt u uw zorgen, ideeën of suggesties delen.

We vragen in het bijzonder uw reactie op een aantal onderdelen van deze (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes;
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in de nacht;
- Maatregelen die de hinder voor omwonenden beperken (zie bijlage ‘3. Informatiedocument werkzaamheden Schiphol 2025 v2.0’ onder 'Relevante documenten').
Ik wijs de tijdelijke regeling zoals voorgesteld af omdat het onnodig en onredelijk bezwarend is voor de omgeving. De bepalingen waarin banen als secundair zijn aangewezen hebben een reden. Daar driekwart jaar van afwijken is onaanvaardbaar als de hinder dan op een hoger niveau komt. De voorgestelde hinderbeperkende maatregelen verplaatsen de hinder maar verminderen deze niet. De enige passende hinderbeperkende maatregel is het terugbrengen van het aantal vliegbewegingen tot het niveau waarop Schiphol het baanonderhoud gewoon binnen de reguliere bedrijfsvoering kan afhandelen, zoals ieder bedrijf. Daarom adviseren wij de minister om Schiphol de gevraagde ontheffingen en verhogingen van de grenswaarden voor 2025 niet te verlenen. Dat is in lijn met het door het vorige kabinet uitgezette beleid dat ontheffingen niet meer automatisch verleend worden als er geen passende hinderbeperkende maatregelen zijn getroffen. Nu dat niet is gebeurd wordt op onaanvaardbare wijze de rechten van omwonenden geschonden en dienen zij gecompenseerd te worden.