Tijdelijke regeling onderhoud banenstelsel Schiphol 2025
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 19 december 2024 |
Vraag1
U kunt tot en met 26 januari 2025 via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Door deel te nemen aan de internetconsultatie kunt u uw zorgen, ideeën of suggesties delen.We vragen in het bijzonder uw reactie op een aantal onderdelen van deze (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes;
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in de nacht;
- Maatregelen die de hinder voor omwonenden beperken (zie bijlage ‘3. Informatiedocument werkzaamheden Schiphol 2025 v2.0’ onder 'Relevante documenten').
Ik maak mij grote zorgen om dit plan. Het betekent namelijk dat andere banen de vluchten moeten opvangen die dan niet op de Buitenveldertbaan kunnen landen; en vooral de Oostbaan moet het grote merendeel van deze vluchten afhandelen. De aanvliegroute van de Oostbaan loopt dwars over grootstedelijk gebied; de stadsdelen Amsterdam Noord, Centrum, West en Zuid, waar zo'n 400.000 mensen wonen. Deze mensen, waaronder mijn huishouden, krijgen gedurende deze periode enorme toename van geluidsoverlast. Als u zich ook nog bedenkt dat de woningen in deze stadsdelen vaak oud en matig geïsoleerd zijn, en het de lente- en zomermaanden betreft, dan kunt u zich voorstellen dat de geluidsoverlast alleen nog maar erger wordt. Vervangende grenswaarden is dus geen goed plan.
De rechter heeft duidelijk geoordeeld: belangen van omwonenden zijn lange tijd stelselmatig ondergeschikt gemaakt aan de belangen van Schiphol, KLM en andere luchtvaartmaatschappijen, en de rechter heeft ook geoordeeld dat dit moet stoppen. Dat een landingsbaan onderhoud nodig heeft snap ik, maar dat betekent niet dat Schiphol die vluchten zomaar mag verdelen over de andere banen als dat gepaard gaat met een enorme stijging van de overlast. De enige oplossing is minder vluchten. Meer specifiek, de Oostbaan is alleen bedoeld voor privévluchten en sportvliegtuigen, en niet voor grote Airbus en Boeing passagiersvliegtuigen. Maar als de baan - zoals nu ook al met grote regelmaat gebeurt - ingezet voor grote passagiersvliegtuigen, dan is de overlast niet te harden. Om de twee minuten landende vliegtuigen boven je hoofd is enorm stress verhogend. En dan zou deze baan ook nog eens in de nacht gebruikt worden. Een vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in de nacht kan dus niet.
Wat betreft maatregelen die de hinder moeten beperken: daar heb ik nog nooit iets van gemerkt, en ik heb on de voorgestelde maatregelen ook geen vertrouwen. Rond Ring A10 staan geluidsschermen tegen geluidsoverlast van de snelweg, maar waarom worden wij in feite niet beschermd tegen geluidsoverlast uit de lucht? Waarom krijgen we überhaupt geen compensatie aangeboden? De rechter heeft geoordeeld: omwonenden van Schiphol mogen niet verdere geluidsoverlast krijgen, onze belangen moeten nu voorop staan. De gemeente Amsterdam staat hier ook achter.
Als inwoner van Nederland ga ik er van uit dat u zich net als ik aan de wet houdt, en zo ook aan uitspraken van de rechter. En dit plan niet door laat gaan.