Tijdelijke regeling onderhoud banenstelsel Schiphol 2025
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Duivendrecht |
Datum | 23 december 2024 |
Vraag1
U kunt tot en met 26 januari 2025 via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Door deel te nemen aan de internetconsultatie kunt u uw zorgen, ideeën of suggesties delen.We vragen in het bijzonder uw reactie op een aantal onderdelen van deze (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes;
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in de nacht;
- Maatregelen die de hinder voor omwonenden beperken (zie bijlage ‘3. Informatiedocument werkzaamheden Schiphol 2025 v2.0’ onder 'Relevante documenten').
L.S.,
Als omwonende die hinder ervaart van de Buitenveldertbaan, ben ik evengoed tegen de wijziging in grenswaardes, baanpreferentietabellen en het gebruik van alternatieve banen in de nacht, ondanks dat het mij tijdelijk ten goede zou komen. Dit vanwege de volgende reden: onderhoud is een planbare activiteit die jaarlijks terugkeert en waarvoor geen uitzondering kan worden aangevraagd. Dit is ook door de vorige minister bevestigd na de laatste internetconsultatie over gewijzigde grenswaarden als gevolg van groot onderhoud. Het is mij, als burger, onduidelijk hoe het ministerie van I&W zich wederom voor een voldongen feit laat stellen en aangeeft dat ze 'te laat' op de hoogte waren om het onderhoud af te stellen, terwijl het gepland is.
Daar wil ik graag nog twee zaken aan toe voegen, die de minister en de ambtenaren van I&W ter overweging dienen te nemen. Dit, om hun ongefundeerde overtuiging van het belang van de omvang van Schiphol tegen te spreken:
1) Er is nog nooit een goede kosten-baten analyse geweest die aangeeft dat de netto baten voor Nederland van een groot Schiphol opwegen tegen een klein Schiphol. Dat heeft een goede reden: als het zo was, was deze studie al lang uitgevoerd. Er is altijd voor 'simpele' analyses gekozen omdat de werkelijke uitkomst pleit voor een klein Schiphol: De waarde van de grond in de Randstad is dusdanig groot, en de arbeidsmarkt dusdanig krap, dat een klein Schiphol netto voor een welvarender Nederland zal zorgen.
2) De minister en I&W veronderstellen dat de som van de kleine baten van mensen die ver van Schiphol wonen groter is dan de som van het verlies aan baten van mensen die dichtbij wonen, en dat dit hen politiek de legitimiteit geeft om voor de 'grote groep' te kiezen. Echter, als mensen moeten kiezen tussen 100 mensen een klein beetje geven, of een paar mensen heel veel, dan kiezen ze voor een paar mensen. Dit betekent dat het verlies aan welvaart dat erg groot is voor omwonenden, zwaarder weegt dan de kleine winst van mensen die veraf wegen.
Ik wens de minister, maar vooral de ambtenaren van I&W die het wanbeleid en het onrechtmatig handelen rondom Schiphol al jaren mogelijk maken, toe dat ze hun morele kompas terug vinden (of anders een andere baan zoeken waar hun talenten beter tot hun recht komen).