Tijdelijke regeling onderhoud banenstelsel Schiphol 2025

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Castricum
Datum 20 december 2024

Vraag1

U kunt tot en met 26 januari 2025 via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Door deel te nemen aan de internetconsultatie kunt u uw zorgen, ideeën of suggesties delen.

We vragen in het bijzonder uw reactie op een aantal onderdelen van deze (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes;
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in de nacht;
- Maatregelen die de hinder voor omwonenden beperken (zie bijlage ‘3. Informatiedocument werkzaamheden Schiphol 2025 v2.0’ onder 'Relevante documenten').
Het baanonderhoud is een terugkerend fenomeen en zeker geen eenmalige gebeurtenis die uitzonderingen rechtvaardigt. De maximale capaciteit van Schiphol moet daarom zodanig verlaagd worden, dat er al bij voorbaat rekening gehouden wordt met regulier onderhoud en dat dit zodoende binnen de geldende wet- er regelgeving kan plaatsvinden. Ophoging van grenswaarden is dan niet nodig.
Mijn suggestie voor het terugbrengen van de maximale capaciteit is om de "hubfunctie" geheel of voor een flink deel te schrappen.