Tijdelijke regeling onderhoud banenstelsel Schiphol 2025
Reactie
Naam | B W |
---|---|
Plaats | Amstelveen |
Datum | 25 december 2024 |
Vraag1
U kunt tot en met 26 januari 2025 via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Door deel te nemen aan de internetconsultatie kunt u uw zorgen, ideeën of suggesties delen.We vragen in het bijzonder uw reactie op een aantal onderdelen van deze (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes;
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in de nacht;
- Maatregelen die de hinder voor omwonenden beperken (zie bijlage ‘3. Informatiedocument werkzaamheden Schiphol 2025 v2.0’ onder 'Relevante documenten').
Het begint ermee dat ik niet begrijp waarom een onderwerp dat zo belangrijk is voor de omwonenden alleen via het "darkweb" van het ministerie, te vinden is. Dit roept de vraag op waarom er niet meer openheid en publiciteit wordt gegeven aan dit soort zaken, zodat betrokkenen tijdig en op de juiste manier geïnformeerd worden.
Een goede en transparante communicatie is essentieel, zeker wanneer het gaat om kwesties die directe invloed hebben op het dagelijks leven van burgers. Door de informatie alleen op een dergelijke plek te publiceren, wordt het risico vergroot dat veel mensen, die recht hebben op inspraak, deze belangrijke consultatie missen. Dit is niet alleen een gemiste kans om waardevolle feedback te verzamelen, maar ondermijnt ook het vertrouwen in de overheid en haar beleid.
Een actieve en toegankelijke aanpak, zoals we in het verleden hebben gezien met effectieve campagnes als "top je bent de Bob", zou hier een groot verschil kunnen maken. Dergelijke campagnes spraken niet alleen tot de verbeelding, maar bereikten ook een breed publiek door middel van simpele en krachtige boodschappen. Waarom wordt er niet op een vergelijkbare manier aandacht gevraagd voor belangrijke consultaties? Denk bijvoorbeeld aan een korte televisiespot of radiocampagne, waarmee mensen direct op de hoogte worden gebracht en gestimuleerd worden om deel te nemen.
Ik wil u dan ook nadrukkelijk vragen om meer aandacht te vragen voor dit soort consultaties. Het inzetten van bekende en vertrouwde communicatiemiddelen, zoals Postbus 51-spotjes of campagnes met een duidelijke kernboodschap, kan ervoor zorgen dat omwonenden beter geïnformeerd zijn en daadwerkelijk hun mening kunnen geven. Dit draagt niet alleen bij aan de transparantie van het proces, maar versterkt ook het vertrouwen van burgers in de overheid.
Omwonenden hebben recht op inspraak, en dat kan alleen als de overheid ervoor zorgt dat ze de consultatie kennen en begrijpen hoe ze hieraan kunnen bijdragen. Ik hoop dat u deze punten serieus in overweging neemt en actie onderneemt om de betrokkenheid van burgers te vergroten.