Tijdelijke regeling onderhoud banenstelsel Schiphol 2025
Reactie
Naam | J. de Groot |
---|---|
Plaats | Bussum |
Datum | 19 december 2024 |
Vraag1
U kunt tot en met 26 januari 2025 via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Door deel te nemen aan de internetconsultatie kunt u uw zorgen, ideeën of suggesties delen.We vragen in het bijzonder uw reactie op een aantal onderdelen van deze (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes;
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in de nacht;
- Maatregelen die de hinder voor omwonenden beperken (zie bijlage ‘3. Informatiedocument werkzaamheden Schiphol 2025 v2.0’ onder 'Relevante documenten').
Als de grenswaarden voor geluid opgerekt kunnen worden zodra ze beginnen te knellen verliezen deze grenswaarden elk bestaansrecht. Dat is een ernstige aantasting van de rechtszekerheid van de omwonenden, waarvan de rechter al eerder heeft vastgesteld dat die ernstig tekort schiet.
Het baanonderhoud is een terugkerend fenomeen en geen eenmalige gebeurtenis die uitzonderingen rechtvaardigt. De maximale capaciteit van Schiphol moet daarom zodanig verlaagd worden, dat dit onderhoud binnen de geldende wet- er regelgeving kan plaatsvinden. Dus zonder ophoging van grenswaarden.
Dan worden de omwonenden van Schiphol niet aan onnodige en ziekmakende herrie blootgesteld; hoeven ze zich niet door een enorme berg aan documentatie door te worstelen die bij de zienswijze hoort en worden ze niet verleid tot het indienen van een zienswijze waarvan ze van te voren al weten dat er toch niets mee gedaan wordt.