Tijdelijke regeling onderhoud banenstelsel Schiphol 2025

Reactie

Naam Ir PJA van Dijk
Plaats Amsterdam
Datum 25 januari 2025

Vraag1

U kunt tot en met 26 januari 2025 via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Door deel te nemen aan de internetconsultatie kunt u uw zorgen, ideeën of suggesties delen.

We vragen in het bijzonder uw reactie op een aantal onderdelen van deze (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes;
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in de nacht;
- Maatregelen die de hinder voor omwonenden beperken (zie bijlage ‘3. Informatiedocument werkzaamheden Schiphol 2025 v2.0’ onder 'Relevante documenten').
Als bewoner van Amsterdam centrum ben ik in de zomermaanden aangewezen op natuurlijke ventilatie (alle ramen wagenwijd open) om een dragelijke binnentemperatuur te realiseren. Wonende aan het spoor (prinseneiland 333) doet bijvoorbeeld ProRail er alles aan om geluidshinder te minimaliseren door vrijwel acuut reparaties uit te voeren als zich een breuk in de rails voordoet.

Dat het uitgerekend Schiphol niet lukt gepland onderhoud zo te plannen dat overlast zich alleen in uitzonderlijke gevallen voordoet, maar dat een aanzienlijke toename in overlast gewoon gepland wordt en voor lief genomen wordt is buitengewoon onprofessioneel.

Volg elke andere luchthaven in de wereld en voer de volgende overlastbeperkende maatregelen door:

1-schrap de huidige aanbesteding
2-werk alleen 's nachts (dat kan zelfs ProRail)
3-werk 's winters (dan zitten onze ramen dicht)

Zo niet: calculeer dan 50€ per persoon per nacht compensatie voor alle getroffen bewoners die niet gewend zijn onder een nachtelijke aanvliegroute te wonen.


Alvast dank!