Tijdelijke regeling onderhoud banenstelsel Schiphol 2025

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Aalsmeer
Datum 21 december 2024

Vraag1

U kunt tot en met 26 januari 2025 via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Door deel te nemen aan de internetconsultatie kunt u uw zorgen, ideeën of suggesties delen.

We vragen in het bijzonder uw reactie op een aantal onderdelen van deze (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes;
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in de nacht;
- Maatregelen die de hinder voor omwonenden beperken (zie bijlage ‘3. Informatiedocument werkzaamheden Schiphol 2025 v2.0’ onder 'Relevante documenten').
Geachte meneer Madlener,
Ik ben inwoner van Aalsmeer. Hier geboren en getogen. De geluid- en milieuterreur neemt niet lineair toe, maar exponentieel, net als de decibellen. Dit betekent dat Schiphol en de vliegtuig maatschappijen op zeker moment met nog een klein beetje meer geluid een extreme toename van klachten door gehinderden mag verwachten. Ook kunt u een extreme reactie verwachten die de veiligheid van passagiers en omwonenden ernstig in gevaar zou kunnen brengen. U bent deze lijn al heel dicht genaderd en wellicht al gepasseerd gezien de grote hoeveelheden rechtszaken.

Als de grenswaarden voor geluid opgerekt kunnen worden zodra ze beginnen te knellen verliezen deze grenswaarden elk bestaansrecht. Dat is een ernstige aantasting van de rechtszekerheid van de omwonenden, die toch al niet veel voorstelt.
Het baanonderhoud is een terugkerend fenomeen en geen eenmalige gebeurtenis die uitzonderingen rechtvaardigt. De maximale capaciteit van Schiphol moet daarom zodanig verlaagd worden, dat dit onderhoud binnen de geldende wet- er regelgeving kan plaatsvinden. Dus zonder ophoging van grenswaarden.
Dan worden de omwonenden van Schiphol niet aan onnodige en ziekmakende herrie blootgesteld en kan ik gewoon van mijn recht op ongestoord leven en slapen genieten.