Tijdelijke regeling onderhoud banenstelsel Schiphol 2025
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amstelveen |
Datum | 25 december 2024 |
Vraag1
U kunt tot en met 26 januari 2025 via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Door deel te nemen aan de internetconsultatie kunt u uw zorgen, ideeën of suggesties delen.We vragen in het bijzonder uw reactie op een aantal onderdelen van deze (concept)regeling:
- Gewijzigde voorkeur in baancombinaties (baanpreferentietabellen);
- Vervangende grenswaardes;
- Vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen in de nacht;
- Maatregelen die de hinder voor omwonenden beperken (zie bijlage ‘3. Informatiedocument werkzaamheden Schiphol 2025 v2.0’ onder 'Relevante documenten').
De keuze om extra verkeer naar de Schiphol-Oostbaan te verschuiven tijdens onderhoudsperiodes roept grote bezwaren op, zeker omdat het hierbij ook gaat om nachtelijke vluchten. Omwonenden van deze baan ervaren al aanzienlijke geluidsoverlast door het reguliere gebruik ervan, en de extra nachtelijke inzet van de Oostbaan verergert de situatie verder. Het argument dat deze extra hinder logisch is omdat de Oostbaan toch al wordt ingezet, is naar mijn mening ongegrond en onrechtvaardig.
Tijdens de nacht is de impact van geluidsoverlast extra zwaar, omdat het de nachtrust van omwonenden direct verstoort. Dit leidt niet alleen tot acute hinder, maar kan ook ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid en het welzijn van de bewoners. Het idee dat deze extra hinder een "logische stap" is omdat de hinderbeleving "minder negatief" zou zijn dan bij gebruik van een andere baan, miskent volledig de realiteit waarmee deze omwonenden al dagelijks en nu ook met extra vluchten ’s nachts geconfronteerd worden.
Het feit dat een groep bewoners al gewend is aan geluidsoverlast, mag nooit een reden zijn om hun situatie nog verder te verzwaren. Integendeel, deze groep verdient juist bescherming en extra inspanningen om de overlast te beperken. Nachtelijk gebruik van de Oostbaan vergroot de druk op een gebied dat al disproportioneel belast wordt, terwijl de nadruk zou moeten liggen op het zoeken naar oplossingen die de overlast rechtvaardiger verdelen of zelfs verminderen.
Het concentreren van nachtelijke hinder op één gebied ondergraaft het vertrouwen van omwonenden in het beleid van Schiphol. De keuze lijkt eerder ingegeven door gemakzucht dan door een evenwichtige afweging van belangen. Het blijft essentieel dat Schiphol alternatieven onderzoekt die rechtvaardiger zijn en dat bewoners, vooral in gebieden die al zwaar belast zijn, meer bescherming krijgen tegen nachtelijke overlast.