Consultatie conceptprogramma ondernemerschap culturele sector

Reactie

Naam Fundraising Factory (C.A.G.C. de Munnik)
Plaats Arnhem
Datum 18 april 2012

Vraag1

A) Communicatie Geven aan Cultuur

1. Wat zijn volgens u belangrijke momenten waarop culturele instellingen hun publiek (individueel of collectief) voor het verkrijgen van giften kunnen bereiken?
2. Kent u goede voorbeelden van culturele instellingen of individuele creatieve makers die succesvol zijn geweest in het verkrijgen van giften?
1. Bij speciale gelegenheden, openingen, het bouwen of verbouwen van een locatie maar ook het voortbestaan van een culturele instelling ondersteunen. Nut en noodzaak.
2. Ja, uit mijn eigen praktijk bijvoorbeeld de Internationale Tentoonstelling Sonsbeek 2008.

Vraag2

B) Mecenaatmakelaar

1. Welke expertise (uit de culturele en private sector) moeten vertegenwoordigd zijn in de raad om een gedegen toewijzing mogelijk te kunnen maken?
2. Aan welke voorwaarden moeten individuele creatieve makers en kleine culturele instellingen voldoen om gebruik te kunnen maken van de faciliteiten van de mecenaatmakelaar?
Ze moeten weten hoe de markt werkt, waar je mensen op kunt aanspreken en hoe je friendraising organiseerd.
Ze moeten hgoed nagedacht hebben over wat ze terug kunnen doen, het geven van privileges en ze moeten de noodzaak van ondersteuning goed kunnen onderbouwen.

Vraag3

C) Onderzoeksprogramma naar de fiscale aspecten van cultuurmecenaat

Ontbreken er volgens u nog kennisvragen voor het onderzoeksprogramma? Zo ja, waar denkt u dan aan?
Ja, er bestaat een verschil tussen particuliere donaties en bedrijfsgiften. Daarnaast is sponsoring en crowdfunding ook een mogelijkheid. Het scala aan mogelijkheden is dus veel breder dan alleen het mecenaatschap.

Vraag4

D) Versterking van ondernemerschap bij individuele creatieve makers en kleine instellingen

1. Welke competenties en thema’s zijn volgens u het belangrijkst voor het versterken van het ondernemerschap bij kleine culturele instellingen en individuele kunstenaars/creatieve makers?
2. Welke onderwerpen moeten volgens u bij het aanbod van een programma in 2013 en 2014 centraal staan?
1. Wetenschap over hoe je als ondernemer kan / moet denken en een plan opstellen met een visie, missie en strategie.
2. Hoe bereik je de juiste doelgroep voor jouw project instelling etc. Hoe kan je het publeik betrekken bij wat je doet en daarna hoe kan je ze verleiden tot het geven van giften.

Vraag5

E) Leiderschapsprogramma Cultuursector

1. Wat zijn volgens u de belangrijkste competenties en/of thema’s waar het leiderschapsprogramma zich op moet richten?
2. Heeft u opvattingen over de inrichting van het programma?
3. Zijn er naast het ‘voorbeeldfunctie’-principe nog andere methoden om vanuit een netwerkperspectief het leiderschap duurzaam te versterken? Zo ja, waaraan denkt u dan?
Visie naar de toekomst, waar ligt de horizon, hoe geef je vorm aan de weg daarnaartoe.
Ja zeker, ik geef zelf dit soort trainingen binnen mij bedrijf en geef mensen altijd de ruimte omzelf te ontdekken waar hun krachten liggen.
Het oprichting van samenwerkingsverbanden, het nieuwe werken zou ook in culturele instellingen zijn intrede moeten doen. Daarnaast geloof ik zeer in het gebruik van de nieuwe media, crowdfunding het gebruik van facebook etc.

Vraag6

Heeft u nog overige opmerkingen en/of suggesties voor de in de notitie beschreven acties?
Ja, kijk eens hoe ze in het buitenland dit soort vraagstukken oplossen, daar kunnen wij in NL nog veel van leren.