Consultatie conceptprogramma ondernemerschap culturele sector

Reactie

Naam Het Laagland (Mw. M. de Groot)
Plaats Sittard
Datum 27 april 2012

Vraag1

A) Communicatie Geven aan Cultuur

1. Wat zijn volgens u belangrijke momenten waarop culturele instellingen hun publiek (individueel of collectief) voor het verkrijgen van giften kunnen bereiken?
2. Kent u goede voorbeelden van culturele instellingen of individuele creatieve makers die succesvol zijn geweest in het verkrijgen van giften?
In de analyse van potentiële gevers is meteen een hiaat zichtbaar m.b.t. de jeugd(podium)kunsten: instellingen die zich geheel richten op jeugd/familie hebben een doelgroep die zich constant en ook snel vernieuwt. Hier zijn wel mogelijkheden m.b.t. particuliere giften/gevers, doch dit vereist maatwerk. De wens is dit gegeven te betrekken op alle onderstaande onderwerpen!

Vraag2

B) Mecenaatmakelaar

1. Welke expertise (uit de culturele en private sector) moeten vertegenwoordigd zijn in de raad om een gedegen toewijzing mogelijk te kunnen maken?
2. Aan welke voorwaarden moeten individuele creatieve makers en kleine culturele instellingen voldoen om gebruik te kunnen maken van de faciliteiten van de mecenaatmakelaar?
Zie 1: ook vertegenwoordigers uit de jeugdpodiumkunsten en zo mogelijk ook deskundigen op dit gebied.

Vraag3

C) Onderzoeksprogramma naar de fiscale aspecten van cultuurmecenaat

Ontbreken er volgens u nog kennisvragen voor het onderzoeksprogramma? Zo ja, waar denkt u dan aan?
nee

Vraag4

D) Versterking van ondernemerschap bij individuele creatieve makers en kleine instellingen

1. Welke competenties en thema’s zijn volgens u het belangrijkst voor het versterken van het ondernemerschap bij kleine culturele instellingen en individuele kunstenaars/creatieve makers?
2. Welke onderwerpen moeten volgens u bij het aanbod van een programma in 2013 en 2014 centraal staan?
Ondernemerschap is al volop aanwezig in de sector. Maak gebruik van aanwezig potentieel en richt je op het versterken ervan. Conservatisme is vooral te vinden bij artistiek leiders (!) en bij enkele, vooral grotere instellingen. Richt je dus niet alleen op zakelijke directie en op kleine instellingen.

Vraag5

E) Leiderschapsprogramma Cultuursector

1. Wat zijn volgens u de belangrijkste competenties en/of thema’s waar het leiderschapsprogramma zich op moet richten?
2. Heeft u opvattingen over de inrichting van het programma?
3. Zijn er naast het ‘voorbeeldfunctie’-principe nog andere methoden om vanuit een netwerkperspectief het leiderschap duurzaam te versterken? Zo ja, waaraan denkt u dan?
Het managen van een instelling als geheel (inclusief personeelsmanagement/goed werkgeverschap) is een belangrijke competentie die vaak ontbreekt. Ondernemerschap moet worden gedragen door alle medewerkers in een instelling, ook de artistieke. Veel directeuren zijn sec gericht op de buitenwereld of het artistieke proces; er is relatief weinig aandacht voor het versterken van het eigen team en het meenemen ervan in de veranderende wereld. Dit is echter een sleutel tot het succes. Omdat managers in de kleine instellingen noodgedwongen allrounders zijn (er is geen afdeling P&O of financial controller waardoor het takenpakket zeer breed is) zijn de competenties niet altijd passend.

Vraag6

Heeft u nog overige opmerkingen en/of suggesties voor de in de notitie beschreven acties?
nee