Consultatie conceptprogramma ondernemerschap culturele sector

Reactie

Naam J Hulsebos
Plaats Darp
Datum 17 april 2012

Vraag1

A) Communicatie Geven aan Cultuur

1. Wat zijn volgens u belangrijke momenten waarop culturele instellingen hun publiek (individueel of collectief) voor het verkrijgen van giften kunnen bereiken?
2. Kent u goede voorbeelden van culturele instellingen of individuele creatieve makers die succesvol zijn geweest in het verkrijgen van giften?
Tegenwoordig zijn het de grote en aansprekende namen (zowel instellingen als individuen) die de giften opstrijken. Bijvoorbeeld grote musea met grote internationale tentoonstellingen.
Intermediairs werken helaas niet voor niets en er zal voor de kleinere en individuele culturele instellingen niet zoveel van de gift over blijven.

Vraag2

B) Mecenaatmakelaar

1. Welke expertise (uit de culturele en private sector) moeten vertegenwoordigd zijn in de raad om een gedegen toewijzing mogelijk te kunnen maken?
2. Aan welke voorwaarden moeten individuele creatieve makers en kleine culturele instellingen voldoen om gebruik te kunnen maken van de faciliteiten van de mecenaatmakelaar?
2. Individuele creatieve makers en kleine culturele instellingen zullen een redelijke beurs moeten hebben om alle expertise in te kunnen huren. Veel tijd en geld zal gaan zitten in het ontwikkelen van strategieën

Vraag3

C) Onderzoeksprogramma naar de fiscale aspecten van cultuurmecenaat

Ontbreken er volgens u nog kennisvragen voor het onderzoeksprogramma? Zo ja, waar denkt u dan aan?
Welke invloed heeft het verhogen van de BTW gehad op de totale culturele sector.

Vraag5

E) Leiderschapsprogramma Cultuursector

1. Wat zijn volgens u de belangrijkste competenties en/of thema’s waar het leiderschapsprogramma zich op moet richten?
2. Heeft u opvattingen over de inrichting van het programma?
3. Zijn er naast het ‘voorbeeldfunctie’-principe nog andere methoden om vanuit een netwerkperspectief het leiderschap duurzaam te versterken? Zo ja, waaraan denkt u dan?
3. Minder managers in de sector. Een manager spreekt net zo min de taal van de kunstenaar als de bank.

Vraag6

Heeft u nog overige opmerkingen en/of suggesties voor de in de notitie beschreven acties?
In dit hele verhaal gaan de individuele kunstenaar, de kleine culturele instellingen en de experimentele kunst ten onder. Daar is geen geld om opleidingen, trainingen en makelaars te betalen.