Consultatie conceptprogramma ondernemerschap culturele sector
Reactie
Naam | hogeschool voor de kunsten utrecht (Drs. j kolsteeg) |
---|---|
Plaats | utrecht |
Datum | 28 april 2012 |
Vraag4
D) Versterking van ondernemerschap bij individuele creatieve makers en kleine instellingen1. Welke competenties en thema’s zijn volgens u het belangrijkst voor het versterken van het ondernemerschap bij kleine culturele instellingen en individuele kunstenaars/creatieve makers?
2. Welke onderwerpen moeten volgens u bij het aanbod van een programma in 2013 en 2014 centraal staan?
1. competenties en thema's voor het versterken van ondernemerschap bij creatieve zzp'ers:
In trainingen en adviesactiviteiten is meer aandacht nodig, naast traditionele kennis, voor het betrekken van de rol van de creatieve identiteit in de ontwikkeling tot ondernemer. Een cruciale competentie voor de toekomst is de competentie om inhoud en ondernemerschap gelijktijdig te bezien, om ‘exploratie’ en ‘exploitatie’ te balanceren en niet te beschouwen als tegengestelden.
2. Onderwerpen die centraal kunnen staan in het programma:
Traditionele onderwerpen:
- Rechtsvormen
- Financiering
- Hrm
- Regelgeving
- Marketing
Te ontwikkelen thema's (waarop het vaak misgaat):
- Acquisitie
- Vraagarticulatie
- Duurzame communicatie met doelgroepen
- De rol van sociale media (het opheffen van de ‘digital divide’)
- Netwerken
- Valorisatie (het adresseren van de ‘innovatieparadox’)
- Het strategisch managen van de culturele identiteit van een organisatie in een turbulente context
- Aansluiten vinden bij vraagstukken van maatschappelijke en economische innovatie door te leren inzien wat de bijdrage van de creatief ondernemer kan zijn en die mogelijke bijdrage effectief onder de aandacht te brengen en te realiseren. Het inzetten van artistieke creativiteit in maatschappelijke innovatievraagstukken.
Vraag5
E) Leiderschapsprogramma Cultuursector1. Wat zijn volgens u de belangrijkste competenties en/of thema’s waar het leiderschapsprogramma zich op moet richten?
2. Heeft u opvattingen over de inrichting van het programma?
3. Zijn er naast het ‘voorbeeldfunctie’-principe nog andere methoden om vanuit een netwerkperspectief het leiderschap duurzaam te versterken? Zo ja, waaraan denkt u dan?
persoonlijk en authentiek leiderschap
visie ontwikkeling
ondernemerschap
financieel management en strategisch management
governance
leiden van verandering
presentatie en communicatievaardigheden
samenwerkingsvaardigheden
balanceren van culturele identiteit en de economische en politieke context
2.
Een intensief programma,
cursussen voor middelmanagement van grote organisatie of top kleinere organisaties.
gelijktijdig ook 'hei'dagen organiseren (of incompanytrainingen) voor besturen. In de UK bleek dit een effectieve manier te zijn om het cultureel leiderschap op langere termijn te versterken.
b. deelnemers van het intensieve leiderschapsprogramma dragen kennis over binnen een volgend programma of binnen de korte cursussen, die door onderwijsdeskundigen worden ontwikkeld.
c. Toewerken naar een ‘reflective practitioner’.
d. aansluiten op verschillende leerstijlen, met workshops, trainingen, mini-conferenties, Action Learning groepen, stages, mentoring en Peer Observation.
e. leeromgeving creëren waarin cultureel leiders geInspireerd raken, waarin zij herkenning vinden en riscio's durven nemen om nieuw gedrag uit te proberen en hun zelfvertrouwen versterkt wordt.
Programma’s laten ontwikkelen door HBO kunstmanagement opleidingen waarbinnen genoemde competenties deel uitmaken van het (competentiegerichte) onderwijsprofiel, zodat de meest effectieve didactische invalshoek wordt gerealiseerd, inzichten uit onderzoek worden betrokken en studenten, die de cultureel leiders van de toekomst zullen worden, in contact met professionals kunnen ‘mee-leren’. Dus niet alleen professionals aan elkaar laten vertellen, maar ook door didactische ervaring en onderzoek geinformeerde inzichten uit het onderwijs in de kenniscirculatie inzetten voor innovatie van cultureel leiderschap op de langere termijn. Deze programma’s zijn geschikte platforms voor praktijkgericht onderzoek naar cultureel leiderschap.
Deelname door makers van cultuurbeleid op lokaal, regionaal en nationaal niveau, omdat uit onderzoek blijkt dat meer wederzijdse kennis van elkaars (cultureel managers en de politieke context) doelstellingen een positieve invloed heeft op de kwaliteit van zowel het cultureel management als het cultureel beleid.
3.
On-line kennisbestand, mini-symposia voor cultureel leiders die niet aan het programma deelnemen, etc.
Action Learning bijeenkomsten voor oud-deelnemers
Vraag6
Heeft u nog overige opmerkingen en/of suggesties voor de in de notitie beschreven acties?Het verdient aanbeveling om onderwijsinstellingen te betrekken bij het praktisch (en theoretisch) ontwikkelen van de programma's.