Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
Mw C.D. Nederpelt
|
Plaats
|
Zeewolde
|
Datum
|
30 januari 2017
|
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Ik verwacht dat dit niet de nodige ruimte geeft. Het kan zijn dat een kind pas op latere leeftijd dan de onderwijsinspectie voor ogen heeft leert lezen, om maar een voorbeeld te noemen. Uiteindelijk heeft dit geen negatieve invloed op de hoogte van de verdere opleiding, aangezien de hersenen op latere leeftijd ook sneller begrijpen en leren. Thuisonderwijs in een strak thuis-schoolsysteem persen zou nadelig zijn voor de ontwikkeling van thuisonderwijs. Ik stel eerder voor dat de overheid de thuisonderwijzers vrij laat, maar vind het wel schappelijk dat zij verantwoording afleggen van de leerontwikkeling, door dit schriftelijk vast te leggen en bij te houden. Ga dan eens kijken hoe die thuisonderwijzers dat nu doen en hoe het komt dat het zo goed werkt. En leer daarvan, om ook het schoolonderwijs te verbeteren. Thuisonderwijs de Neil omdraaien zou niet verstandig zijn; je draait een kraan van inspiratie en leermogelijkheden voor Nederland dicht!
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Zelfs ouders die laag opgeleid zijn, maar wel gemotiveerd, zijn prima in staat hun kind te onderwijzen. Je groeit in het onderwijs mee als ouder, net zoals in het opvoeden, met je kind. Belangrijk is aandacht en toewijding en het begeleiden in het leerproces. De kennis daarvoor is rijkelijk op internet en in leerboeken te vinden. Daar is geen opleiding voor nodig! En zeker geen Pabo, omdat een thuisonderwijssituatie in kwantiteit en vele andere opzichten enorm verschilt met de schoolsituatie; je kunt geen appels met peren vergelijken!
Bijlage