Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam Msc NA Renkema
Plaats Almere
Datum 30 januari 2017

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
De situatie op dit moment is dat ouders niet perse thuisonderwijs willen geven. Ze hebben bezwaar dat hun kinderen andere geloofswaarden/-normen op school krijgen dan thuis. Dat is de reden waarom ze gebruik maken van een vrijstellingsregeling. Dit zijn ouders die gaan voor onderwijs dat inhoudelijk goed in elkaar zit. Ze gaan op zoek naar methoden en manieren om het onderwijs goed in te vullen. Toezicht hierop is lastig in te kaderen, omdat er zo veel mogelijkheden zijn. Als er dan toch kaders komen gaat dat ten koste van de flexibiliteit en kwaliteit van het onderwijs dat door de ouders ingevuld kan worden. Indien er een toezichtregeling komt, moet deze verzorgt worden door mensen die verstand hebben van onderwijs, maar ook van de gedachtegang van de mensen die op dit moment gebruik maken van de vrijstellingsregeling.
Kwaliteit is belangrijk. Maar soms is kwaliteit niet te meten. Er zijn genoeg docenten die het papiertje hebben, maar niet op hun plek zijn voor een klas. Ouders moeten ook niet een HBO opleiding tot ouder volgen voor ze ouders worden, dus waarom wel als ze hun kinderen thuis willen onderwijzen?
Om toch enigszins controle te kunnen uitoefenen is een organisatie voor en door thuisonderwijzers nodig. Zij kennen de sterke en zwakke kanten van het thuisonderwijs. Zij kunnen andere thuisonderwijzer d.m.v. open gesprekken bevragen en adviezen geven. Dit zou het toezicht kunnen zijn. De controleurs zouden zelf thuisonderwijzers of thuisonderwezen moeten bevatten, ze zouden opleidingen kunnen hebben gevolgd over pedagogiek en/of didactiek. Deze mensen worden sneller geaccepteerd door de thuisonderwijzers, zolang als er geen verslagen worden gemaakt.
Zoals het voorstel er nu ligt, lijkt het de bedoeling om thuisonderwijs te vernietigen. De eisen zijn onmogelijk zwaar en de mensen die het geschreven hebben lijken totaal geen gevoel met de doelgroep te hebben gehad. Revisie is noodzakelijk!

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
In gesprekken met andere thuisonderwijzers (al dan wel of niet in opdracht van hogere organen, zie antwoord vraag 4).
Met korte cursussen waarin basale vaardigheden aangeboden worden. De cursussen zouden goedkoop moeten zijn (bij voorkeur gratis), digitaal te volgen moeten zijn en flexibel genoeg moeten zijn dat allen die het willen volgen de kans daartoe hebben.
In andere landen is thuisonderwijs een heel normale manier van onderwijs. Engeland, Schotland, de VS, Canada om maar een aantal voorbeelden te noemen. Laat OCW daar kijken hoe ze het daar aanpakken.