Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam VBS (drs WP Warnders)
Plaats Den Haag
Datum 29 januari 2017

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Het voorstel kan samenwerkingsverbanden ontlasten wanneer een voorziening moet worden aangeboden die slechts sporadisch aangeboden hoeft te worden. Efficiëntie staat zo voorop.
De voorgestelde herstelopdracht door de Onderwijsinspectie aan het samenwerkingsverband vanwege het ontbreken van een dekkend aanbod staat hier haaks op. Het betekent het in het leven roepen van een permanente voorziening die op tijdelijke wijze effectiever en efficiënter kan worden vorm gegeven.

Vraag2

Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Geen opmerkingen. Is een kwestie van goed overleg tussen school en ouders, waarbij de school niet gedwongen kan worden mee te werken.

Vraag3

Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Geen opmerkingen. Is een kwestie van goed overleg tussen school en ouders, waarbij de school niet gedwongen kan worden mee te werken.

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Thuisonderwijs is het sluitstuk van artikel 23. De wijze waarop de regering er nu invulling aan wil geven (Inspectietoezicht, minimaal een HBO-opleiding van diegene die het onderwijs geeft, een jaarlijks onderwijsplan, werken met de wettelijke kerndoelen en afsluiting met eindtoets in het po) komt in feite neer op het in het leven roepen van een minischool, maar dan zonder bekostiging. Er worden zo eisen aan thuisonderwijs gesteld, waardoor de drempel in de praktijk wel heel erg hoog komt te liggen. Het risico bestaat dat thuisonderwijs op deze wijze praktisch onmogelijk wordt gemaakt.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Het slechts in bezit zijn van een HBO-diploma biedt geen enkele garantie op bekwaamheid als thuisonderwijzer. Net zo min als een Pabo-diploma dat (op een school) doet, overigens. Een jaarlijks bezoek van de Onderwijsinspectie zou voldoende inzicht moeten geven.