Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
Piet Procee
|
Plaats
|
Friesland
|
Datum
|
28 januari 2017
|
Vraag1
Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Ikzelf denk dat kinderen met een dergelijk hoog IQ, niet passen in een dergelijk schoolsysteem. Om kinderen weer in een soort schoolsysteem zal zetten, zal op lange termijn een negatief effect hebben op het kind. Het kind zal dan weer vastlopen op school.
Vraag2
Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Zoals eerder vermeld passen deze kinderen niet in een schoolsysteem. In de vertrouwde omgeving van thuis, laten kinderen hun kunnen zien. Daarnaast is het van belang of er een vertrouwensband is tussen de lesgever en het kind. Als die ontbreekt, zal een kind zich nooit ontwikkelen zoals het kan op zijn/haar maximum. Faalangst zal dan blijven; de thuisomgeving is de beste omgeving waar deze kinderen zich kunnen ontplooien.
Vraag3
Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
In principe zou dit een optie kunnen zijn, echter blijf je ermee zitten dat een kind in een vicieuze cirkel qua lesstof blijft gelet op HB kinderen.
Daarnaast is een vertrouwensband van cruciaal belang om aan te tonen dat een kind op het maximum van zijn/haar kunnen presteert.
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Ik snap het probleem niet, dat het ouders onmogelijk zal worden gemaakt om thuisonderwijs te geven. In talloze andere landen is thuisonderwijs de normaalste zaak van de wereld. Dat in een dergelijk vooruitstrevend en welvarend land als Nederland, dit zo onmogelijk wil worden gemaakt. Als een kind nu op school of thuis de basisbeginselen van het onderwijs wordt bijgebracht, wat maakt het uit? Kwaliteitsnormen zijn prima, maar het moet niet de vrijheden belemmeren bij het thuisonderwijs. Daarnaast zegt het niets dat een leraar/lerares een pedagogische achtergrond heeft. Een ouder kent zijn/haar kind het beste en in die vertrouwensband tussen ouder en kind kan een kind zijn/haar kwaliteiten tonen. Het moet niet zo zijn dat ouders meer tijd kwijt zijn aan de kwaliteitsnormen en alle administratieve/bureaucratische rompslomp, dan dat ze met thuisonderwijs bezig kunnen gaan. Dit moet niet ten koste gaan van het thuisonderwijs.
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Een thuisonderwijzer/ouder kent het kind beter dan wie dan ook. Als een kind vertrouwen heeft in de thuisonderwijzer, zal dit het thuisonderwijs ten goede komen. Het kind geeft voldoende signalen af, als iemand wel of niet bekwaam is.