Onderwijs op een andere locatie dan school
Reactie
Naam
|
Drs. H. Vonk Noordegraaf
|
Plaats
|
Oss
|
Datum
|
30 januari 2017
|
Vraag4
Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Het is goed dat thuisonderwijs aan kwaliteitsnormen moet voldoen. De huidige wettekst beperkt echter werkbaarheid en kwaliteit van thuisonderwijs:
- Onaangekondigd op bezoek komen door inspecteurs zorgt voor schending van privacyregels en beperkt bewegingsvrijheid bij het verzorgen van goed thuisonderwijs,
- Toetsen om te toetsen i.p.v. om te bepalen wat een goede vervolgstap is, doorkruist de leerlijn op momenten dat dit juist bij thuisonderwijs zonder zo´n toets goed kan,
- Verwijsfouten (art.5p l.1) maken de wettekst slordig en onduidelijke,
- Een vergeten leeswijzer voor de term school (art.15d l.1 ond.a) zorgt voor het tenietdoen van elk recht op thuisonderwijs, indien de handhaver deze fout letterlijk toepast bij toetsing aan de wet.
Vraag5
Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Een goed onderbouwd en controleerbaar onderwijsplan voor het thuisonderwijs is het bewijs van pedagogisch-didactische bekwaamheid van de thuisonderwijzer.
Bijlage