Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam Ing. Martijn Broekman
Plaats Assen
Datum 30 januari 2017

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Maatwerk is goed. Hoe meer hoe beter. Daarom zijn we thuisonderwijs gaan doen. Het is eigenlijk de ultieme vorm van Maatwerk. En thuisonderwijs is daarmee ook een niet-bekostigde school. Het zou voor mijn kinderen heel leuk zijn om af en toe naar een wel bekostigende school te kunnen als dat op dat moment beter is voor mijn kind. De vraag is niet of dit werkbaar is voor mij. Voor mij en voor mijn kinderen zal dat heus werkbaar zijn om maatwerk te leveren. Maar ik weet aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat het systeem van bekostigde scholen daar niet op toegerust is. Sterker nog. Het is een heel oud en eigenlijk ouderwets systeem. Het is (zo schat ik) in de laatste honderdvijftig jaar niet essentieel veranderd. Uitgangspunt is dat kinderen iets (zeg rekenen) leren domweg omdat ze toevallig op een bepaalde dag geboren zijn. Niet omdat ze er aan toe zijn maar omdat ze er de leeftijd voor hebben. Kortom, voor mij werkbaar. Voor reguliere scholen en docenten een "horrorscenario". En risico's kleven er nooit aan maatwerk het is vrijwel altijd beter. Ik ken geen nadelen van bijv. maatkleding. Hooguit de kosten. Ik snap overigens niet waarom dat maatwerk alleen in bijzondere gevallen geldt. Wat wordt hier met bijzonder bedoel. Zo staat er te lezen "complexe lichamelijke OF psychische problematiek". Waarom niet complexe lichamelijke EN/OF psychische problematiek"?? Normale mensen bestaan niet. Echt niet. Iedereen heeft een psychische problematiek. De één gaat er beter mee om dan de ander. Of beter gezegd. Kan zijn of haar "psychische problematiek" beter verbergen/verhullen. En zoals onze minister president zegt "doe normaal of ga weg". Ik ken mensen die volkomen "normaal" doen maar het niet zijn...

Vraag2

Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Voor toptalenten die al functioneren in het basisonderwijs lijkt dat wellicht een uitkomst. MAAR mijn hemel! Elk kind heeft een toptalent!!! En wat wordt nu verstaan onder een cultureel toptalent?!!! En zoals gezegd. Het komt ook hier neer op maatwerk. Flexibilisering van het onderwijs. Waarom is dat alleen voorbehouden aan de "toptalenten". Doe eens gek. Voer het gewoon in. Laat je niet leiden door je eigen persoonlijke angstjes. Haren los gaan met die banaan. Heb vertrouwen. In jezelf, in de kind en in je omgeving. En als je dat vertrouwen niet hebt "ga dan weg".

Vraag3

Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Dat kan echt al decennia lang. In sommige landen (neem Australië) is het onderwijs op afstand voor 90% van het oppervlak de enig mogelijke vorm van onderwijs. Heet "the school of the air". En ik val in herhaling. Wat zouden risico's moeten zijn!!! Kinderen leren altijd. En ik als mens ook. Er stond een heel aardig stuk van Martijn Katan in het NRC van 24 december 2016. Daarin stond dat je lage IQ's moest beschermen tegen de slimmeriken. Even kort door de bocht. Vroeger konden slimme kinderen die heel goed konden leren niet hoger op komen als ze uit een sociaal lage klasse kwamen. Een dubbeltje werd (bijna) nooit een kwartje. Een kind uit een hoge sociale klassen (bijv de zoon van de Burgemeester) die niet zo slim was, daar werd altijd wel een baantje voor gevonden. Kortom arme slimmeriken bleven arm en rijke " "dommeriken" bleven rijk. Tegenwoordig is dat anders. IQ is voor een belangrijk deel erfelijk (vroege was dat natuurlijk ook zo). Wat ook nog zo is dat mensen meestal trouwen en kinderen krijgen met een partner uit dezelfde sociale klassen. De advocate trouwt de dokter en de magazijnmedewerker de caissière. En daarmee is het verschil tussen de klassen bijna in steen gehouwen. Ook onderwijs maakt dat verschil nauwelijks kleiner. De enige oplossing hiervoor (zo pleit Katan) is om minder bevoorrechten te beschermen door de slimmeriken aan banden te leggen. Slimmeriken moeten juist minder kansen krijgen om sigaretten, snoep, frisdrank (suiker) en chips (zout) te verkopen en om parken, speelplaatsen en schone lucht te verkwanselen voor kantoren en asfalt. Bovenstaande bekroop me toen ik het wetsvoorstel las. Er zijn slimmeriken die wetsvoorstellen kunnen schrijven om minder bedeelden in het gareel te houden. In een systeem te persen. En angst aanwakkert om mensen uit het oog te verliezen uit een systeem dat op grote schaal aan het falen is. Een (school)systeem dat hopeloos verouderd is en onze kinderen niet schoolt voor de toekomst maar voor het verleden en hooguit voor het heden. Voorbeeld, een simpele typecursus is er niet bij in het huidige onderwijssysteem. Laat staan een behoorlijk vak als programmeren. Iets wat onze kinderen vast en zeker nodig zullen hebben.

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
De vraag is niet goed. Er staat in de vraag "aan de leerplicht kunnen voldoen" maar dat moet zijn "aan de leerplicht moeten voldoen". Het zijn overigens geen minimum kwaliteitsnormen maar zo ongeveer dezelfde kwaliteitsnormen.
Er is al heel veel over gezegd. Maar in het kort. Het eisen waaraan je als thuisonderwijzer moet gaan voldoen zijn volslagen bez..en. Als je geen thuisonderwijs wilt. Verbiedt het dan gewoon. Ga niet als de bij mijn antwoord 3 van 5 gegeven "slimmerik" te werk. En via allemaal onmogelijke regeltjes en bepaalinkjes thuisonderwijs in je eigen beperkte denkraam persen. Het werkt niet. Niet in het huidige onderwijs. Niet in de zorg, niet bij defensie. Gewoon helemaal nergens niet. Wees eerlijk. Zeg dat je het niet wilt. En doe dat dan vervolgens niet. Als je niet wilt dat er goede zorg aan oudere gegeven wordt doe dat dan gewoon niet. Maar doe niet alsof het wel zo is. Wees daar eerlijk en transparant over. En als je iets wilt veranderen omdat dat beter is. Ga dan in gesprek met de mensen die er werkelijk verstand van hebben. Ik luister liever naar iemand met ervaring dan naar iemand met een diploma en geen ervaring. Van een molenaar zonder diploma maar met 50 jaar ervaring kun je meer leren dan van een paar boeken die nodig zijn om dat diploma te halen. Net zoals opleiding niks of nauwelijks wat zegt over intelligentie. Luister naar de praktijk. En het komt goed.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Kun je de kwaliteiten van een leraar aantonen met een diploma? Neen!! Er zijn namelijk ongelofelijk veel slechte leraren met een diploma en hele goed zonder. Een slim kind komt er wel in onze tijd, en een minder slim kind moet gestimuleerd worden om minder energie te steken in school maar vooral te investeren in het leren van een echt vak. Een vak waar hij plezier en passie voor heeft. En als je daar heel vroeg mee begint, dan start het met met een bult ervaring en een gevulde bankrekening. Dat geeft pas echt voorsprong.