Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam Drs. R.D. de Vries
Plaats Zaandam
Datum 28 januari 2017

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Ik verwacht dat dit onwerkbaar is voor ons als thuisonderwijzers. Het zal geen juist beeld geven van de ontwikkeling van onze kinderen en daarmee heeft het ook geen toevoegde waarde. Als orthopedagoog in het regulier onderwijs heb ik gemerkt dat onderwijsplannen puur als controlemiddel worden gebruikt en de leerlingen hier geen enkel voordeel bij hebben. In tegendeel, er wordt zoveel tijd besteed aan administratie dat er weinig tijd voor de leerlingen overblijft. Mijn kinderen leren zoveel, op basis van vrijheid en spontaniteit, dat dit niet in een schools onderwijsplan te vatten is. Kinderen zijn niet te vatten in een plan, het spontane karakter van leren wordt hiermee ernstig ondermijnd. Het maken van een eindtoets PO past niet bij de manier waarop kinderen van nature leren, wat binnen onze levensovertuiging juist een zeer belangrijke rol speelt. Een verplichte PO toets heeft geen meerwaarde, dit zou een keuze moeten blijven voor thuisonderwijzers die rechtmatig gebruik maken van en vrijstelling op basis van LpW 5b. Thuisonderwijs is een opleiding op maat, een gestandaardiseerde toets sluit hier mijns inziens niet bij aan.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Wij zijn als thuisonderwijzers erg blij dat we in Nederland wonen en rechtmatig gebruik kunnen maken van onze de vrijstelling LpW 5b. Wij zijn als thuisonderwijzers beide universitair pedagogisch/medisch opgeleid, maar vinden het zeer onjuist om een minimale hbo-diploma eis als kwalificatie te gebruiken. Wij zijn omringd door vele thuisonderwijs gezinnen waarvan velen zonder hbo-diploma. Maar ook zij hebben, ruim voldoende pedagogisch/didactisch niveau om hun kinderen op maat te kunnen onderwijzen.
Bekwaamheid staat niet gelijk aan geschoold zijn en bekwaamheid is niet te vatten in kwalificatie. Ik heb nog nooit zoveel gemotiveerde ouders gezien als binnen de thuisonderwijs gemeenschap. Ook in het buitenland geldt deze eis niet. Wij als thuisonderwijzers zetten ons in om thuisonderwijs op voldoende pedagogisch en didactisch niveau, volledig afgestemd op het individuele kind, vorm te geven.