Onderwijs op een andere locatie dan school

Reactie

Naam Guus Kieft School (Mv E.S. Gomperts)
Plaats Amstelveen
Datum 11 december 2016

Vraag1

Voorgesteld wordt dat leerlingen in bijzondere gevallen met rijksmiddelen tijdelijk onderwijs kunnen volgen bij een niet-bekostigde school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Ik zie alleen een mogelijke belemmering in de invulling van het begrip "tijdelijk". Het lijkt me wenselijk dat als een leerling naar tevredenheid van ouders en leerling passend onderwijs vindt op een niet-bekostigde school de beslissing t.a.v. van de duur bij de ouders en de leerling in samenspraak met het samenwerkingsverband ligt. Als deze niet-bekostigde school een andere aanpak heeft, die aansluit bij wat deze leerling nodig heeft, lijkt het me onverstandig om bij voorbaat een beperking op de duur te zetten. De toevoeging van het begrip tijdelijk, laat mij denken dat er een financiële grens bewaakt moet worden. Dit lijkt me on terecht in het geval dat de niet-bekostigde school voor het rijk of gemeente even duur of zelfs goedkoper is als de wel-bekostigde school.

Vraag2

Voorgesteld wordt dat sportieve en culturele toptalenten in het basisonderwijs mogen afwijken van de onderwijslocatie en onderwijs mogen volgen buiten reguliere lestijden, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Dit voorstel lijkt me een terecht voorstel. De school zal wel iemand intern of ambulant moeten kunnen aanwijzen om de afstemming over leerdoelen en leerresultaten af te stemmen en in het LLVS bij te houden. Dit zal wellicht wat extra geld kosten.

Vraag3

Voorgesteld wordt dat leerlingen die met hun ouders langdurig in het buitenland verblijven tijdelijk onderwijs op afstand kunnen volgen, als daarover overeenstemming wordt bereikt tussen ouders en de school. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Vanuit mijn rol en mijn ervaring als leerkracht en onderwijsbestuurder lijkt het me goed als de beslissing of een leerling tijdelijk onderwijs op afstand kan volgen bij de directie van de school kan liggen. De directie kan met de klassenleerkracht of mentor van de leerling samen beoordelen of en in welke vorm deze leerling tijdelijk op afstand kan leren. Ook kunnen er afspraken gemaakt worden over de vorm van contact houden met de klas. Dit zijn beslissingen die per leerling verschillend zullen zijn. Voor de ene leerling is een verblijf in het buitenland met aan deze nieuwe ervaringen gerelateerde werk- en leeropdrachten een onvergetelijke verrijkende ervaring, voor een andere leerling zal het nodig zijn om een strak programma voor bijv. taal en rekenen af te spreken, zodat deze leerling niet het risico loopt achter te raken. Deze verschillen per leerling kan een klassenleerkracht of mentor goed inschatten en zijn niet vast te leggen in een wet. Zij het dan een wet waarin staat dat de directie in overleg met de leerkracht/mentor dit beslist. Daarbij komt nog dat door de moderne media, zoals bijvoorbeeld Skype een leerling in deze moderne tijd (deels) mee kan blijven doen met de klas.

Vraag4

Voorgesteld wordt dat kinderen via het volgen van thuisonderwijs aan de leerplicht kunnen voldoen indien het thuisonderwijs aan minimum kwaliteitsnormen voldoet waarop de onderwijsinspectie toezicht houdt. Welke effecten verwacht u van dit voorstel? Is dit voorstel voor u in de rol van ouder, leraar of onderwijsbestuurder werkbaar? Zo nee, waarom niet? Kleven er volgens u risico’s aan de voorgestelde maatregelen? Zo ja, welke?
Als bij de kwaliteitseisen naast het uitzetten van leerdoelen en de resultaten bijgehouden, er ook meegenomen wordt dat het kind een minimum aan uren met andere kinderen van verschillende culturen en andere volwassen van verschillende culturen doorbrengt, dan lijkt het me voor de gezonde ontwikkeling van het kind geen probleem. Zelfs kan het voor bepaalde bijzonder gevoelige kinderen of kinderen met een sterk afwijkend intelligentieprofiel waardoor ze niet makkelijk aansluiten bij de leerstijl en leertempo (te laag tempo of te hoog tempo) van de reguliere schoolklas, een levensgeluk reddende vorm van onderwijs zijn. Wel lijkt het me rechtvaardig en eerlijk als er onderwijsgeld naar een ouder gaat die deze onderwijstaak uitoefent. Dit zal een bedrag moeten zijn evenredig aan wat kinderen het rijk kosten, meegenomen dat het toetsen op de criteria van de thuisonderwijs gezinnen minder tijdsefficiënt en dus duurder zal zijn.

Vraag5

Hoe zou een thuisonderwijzer zijn pedagogisch-didactische bekwaamheid kunnen aantonen? Kunt u dit toelichten?
Het vakinhoudelijke aspect hoeft in deze tijd van online oefenprogramma's en tutor-filmpjes niet zo zeer een probleem te zijn. Wat in de gaten gehouden zal moeten worden is dat de band tussen de thuisonderwijzer en het kind gezond is. Ik kan me verder voorstellen dat een thuisonderwijzer twee keer per jaar een pedagogische cursus van een dag met afsluitende toets moet volgen.